"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Jangan biarkan insiden busuk di pantai Miami berulang

Robin Stanley Augustin
SEKILAS PANDANG: The Star baru-baru ini melaporkan mengenai sebuah situasi ‘busuk’ yang dihadapi oleh pelawat-pelawat dan pelancong di pantai Miami di, Batu Ferringhi.

Ia menyatakan yang kumbahan mentah dipercayai telah mengalir ke dalam laut dari parit tengkujuh bersebelahan Miami Beach Baywatch Tower, selama sekurang-kurangnya lima hari.

Masalah ini berpunca dari sebuah lurang yang ditutup dengan tar di luar loji rawatan kumbahan Indah Water Konsortium (IWK) yang telah terkeluar, sehingga menyebabkan kumbahan mengalir keluar.

Menurut laporan itu, ahli Majlis Bandaraya Pulau Pinang, Syerleena Abdul Rashid berkata majlis itu menerima aduan pertama mengenai masalah itu lima hari sebelumnya, dan IWK masih belum mengambil tindakan.

Pelawat-pelawat ke pantai popular itu telah dinasihatkan supaya tidak berenang di laut kerana risiko kesihatan.

Ketika dihubungi pada 8 Mei, Syerleena berkata kebocoran itu telah dihentikan.

Beliau berkata bahawa dia akan bertemu wakil IWK mengenai isu itu pada minggu berikutnya.

Mengapakah situasi mustahak seperti itu perlu mengambil masa yang lama untuk diselesaikan?

Ketika dihubungi Semut Harian, penyelaras program penjagaan sungai Global Environment Centre, K Kalithasan berkata: "Ini tidak sepatutnya berlaku, ia sepatutnya telah ditangani dengan segera."

Kalithasan berkata yang air kumbahan mengandungi bakteria dan patogen yang berbahaya kepada manusia, kehidupan akuatik dan boleh menjejaskan kualiti air.

Beliau juga menggesa IWK untuk menerangkan kepada orang ramai tentang apa yang berlaku, dan memastikan supaya ianya tidak berlaku lagi.

Selain risiko kesihatan dan kerosakan alam sekitar yang jelas, kejadian itu akan memberi impak negatif kepada industri pelancongan di negeri ini.

Bolehkah anda bayangkan kekecewaan dan kejutan yang dirasai pengunjung ke pantai yang terkenal itu?

Apa sahaja rancangan menyeronokkan yang mereka ada, pasti telah punah.

Adakah mereka mahu kembali? Lebih buruk lagi, mungkin ada orang-orang yang berenang di dalam air itu tanpa menyedari yang ia telah dicemari.

Pelancongan adalah penting kepada negeri dan negara. Kita tidak boleh mendapat tumpuan negatif seperti ini.

IWK telah mengeluarkan satu kenyataan media yang menjelaskan bahawa sebuah kegagalan elektrik telah menyebabkan limpahan itu.
Seorang jurucakap IWK berkata bahawa mereka hanya menerima aduan mengenai limpahan itu pada 6 Mei, dan bekerja sepanjang masa untuk menyelesaikannya pada hari berikutnya.

Jurucakap itu berkata, IWK akan memperbetulkan isu itu di tempat rawatan air kumbahan, dan telah menurap semula kawasan sekitar lurang itu, supaya ia tidak berlaku lagi.

Jika masalah itu telah dilaporkan oleh orang ramai lebih awal tetapi lambat diterima oleh IWK, maka masalah komunikasi yang serius telah berlaku.

Sekarang setelah masalah itu diperbetulkan, IWK mesti mengambil langkah-langkah yang perlu untuk memastikan ia tidak berlaku lagi.

Kita berharap yang kejadian ini tidak akan membuatkan sesiapa enggan melawat pantai itu lagi.
-antdaily-

Tiada ulasan: