"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Sekarang mala petaka besar itu berlaku lagi ke atas kita

Dinsman
Dulu saya menolak hujah Dr Mahathir yg mengutama-kan ekonomi dg mengatakan apabila ekonomi kita maju maka dengan sendirinya akan majulah juga budaya kita; kerana dunia akan hormat budaya kita apabila ekonomi kita maju. Saya kata kita mesti juga berusaha memajukan budaya kita serentak dg usaha kita memajukan ekonomi, kerana kita sebenarnya memerlukan kemajuan budaya utk memajukan bangsa kita.

Peristiwa Gawat Kewangan Asia 1997 membuktikan teori pembangunan Dr Mahathir itu salah. Dlm buku "Gawat: Gagalnya Formula Mahathir" (1998) saya tegaskan: sekiranya budaya turut dibangunkan serentak dg pembangunan ekonomi nescaya kesan kegawatan 1997 itu tak akan seteruk itu.
Dan sekarang mala petaka besar itu berlaku lagi ke atas kita. Sebab apa? Saya katakan sebab kita keterlaluan berpolitik dan percaya kp politik lebih drp apa-apa. Kita sebenarnya perlukan kp Tekad Budaya (Cultural Will).

Sistem apakah yg diamalkan masyarakat kita yg membenarkan pemimpin politik kita mencuri dan merompak wang rakyat sedemikian banyak, dan dlm masa sama rakyat ditipu, ditindas dg segala macam beban cukai dan barangan mahal, dan para pemimpin kita dlm segala bidang termasuk agama semuanya akur saja kp apa pun yg dibuat Perdana Menteri dan isterinya itu?

Itulah yg saya katakan kita keterlaluan percaya kp sistem politik dan kita berpolitik berlebih-lebih. Terbukti kita memerlukan Tekad Budaya utk mengimbangi kerakusan kuasa dan pengaruh politik itu.

1 ulasan:

Malaysiabaru berkata...

Ini semua logic alam

Di saat Anwar masuk penjara.... Malapetaka demi malapetaka dtg

Mamak kutty firaun pun tahu benda ni