"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Inilah Lelaki Pahlawan Turki "Aksi nekad" Halang Kereta kebal

Salah satu gambar yang menjadi viral dalam kudeta gagal Turki adalah seorang lelaki yang membaringkan tubuhnya dihadapan kereta kebal bagi menghalang pergerakan kereta kebal tersebut di bandar Attaturk ialah seorang mahasiswa kedoktoran, Metin Dogan (40).

Dogan menceritakan dia segera menuju ke bandar terkala mendengar berita kudeta. Dia menumpang menaiki motorsikal seorang yang juga menuju ke bandar.

“Saat mendekat tentera perampas itu, saya berteriak ‘Saya tentera Turki, kamu tentera siapa?’,” katanya.
“Tank itu berhenti. Saya teruskan teriak. beberapa orang tentera datang ke arah saya.

Tiba-tiba tank itu kembali bergerak. Saya terus membaringkan tubuh dihadapannya untuk menghalang pergerakan tank berkenaan. Tank itu kembali berhenti”

Dogan adalah satu dari beribu-ribu rakyat yang turun ke jalan di Istanbul, Ankara dan kota lainnya, menghalang tentera yang bersenjata lengkap.

Tiada ulasan: