"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Air naik paras tengkuk’, kata mangsa banjir

FMT Reporters
HULU TERENGGANU: “Air dah naik paras tengkuk, Pok tok tunggu doh, tubik selalu gi pusat pemindahan takut jadi nape-nape (air dah naik paras tengkuk, saya tak tunggu terus pergi selamatkan diri ke pusat pemindahan, bimbang jadi apa-apa)”.

Detik cemas itu dilalui warga emas, Abd Ghani Salleh, 76, seorang daripada mangsa banjir di Kampung Bukit Kolam, Ajil yang berpindah ke pusat pemindahan banjir di kampung itu pada pukul 7 pagi tadi.

Beliau berkata banjir kali ini adalah yang terburuk sejak beliau dan isterinya Zainab Yahya, 75, menetap di kampung tersebut sejak tahun 1980.

“Pok (saya) sedor (sedar) air mula naik pada pukul 3.30 pagi tadi. Tapi masa tu air tidak berapa tinggi. Pok tunggu pukul 7.00 pagi air dah naik, sampai sofa tenggelam.

“Pok terus kejut isteri serta 3 orang cucu untuk ke sini sebab takut air naik lagi tinggi dan terperangkap dalam rumah,” katanya kepada Bernama.

Masitah Daud, 40, berkata walaupun air sudah naik ke paras pinggang, beliau sempat menyelamatkan barangan keperluan sekolah anak-anaknya sebelum keluar menyelamatkan diri ke pusat pemindahan.

“Sempat juga saya gantung semua pakaian seragam anak-anak saya pada penyangkut baju dan letakkan di tempat tinggi. Saya berharap sangat banjir tidak akan berlarutan sebab kalau tidak mungkin ia akan menjejaskan barangan dalam rumah termasuk keperluan sekolah anak-anak saya,” katanya.

Seorang lagi mangsa, Suriani Mustafa, 35, tidak menjangka banjir kali ini yang terburuk pernah berlaku sejak 2 tahun beliau dan keluarga menetap di kampung tersebut.

“Saya terbangun pada pukul 6.00 pagi sebab kucing-kucing saya sebanyak 8 ekor mula ‘mengiau’ seakan-akan meminta tolong. Apabila terjaga rupanya air dalam rumah telah naik hingga paras pinggang.

“Saya bergegas kejutkan anak-anak, suami untuk segera keluar dari rumah. Tapi kami terperangkap sebab air terlalu tinggi.

“Syukur alhamdulillah pihak bomba datang menyelamatkan kami dengan bot dan bawa kami termasuk lapan ekor kucing milik kami ke pusat pemindahan,” katanya.

Menurut portal Info Banjir Jabatan Kebajikan Masyarakat, setakat pukul 3 petang ini seramai 1,274 mangsa daripada 348 buah keluarga di 5 daerah di negeri ini dipindahkan ke 22 pusat pemindahan banjir ekoran hujan lebat yang berlarutan sejak malam tadi.

Tiada ulasan: