"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

APA DAH JADI? Baru 3 bulan Ezam mohon jadi ahli, hari ini isytihar keluar parti Bersatu

Bekas senator Mohamad Ezam Mohd Nor mengesahkan beliau keluar Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM).

Ia hanya berlaku selepas tiga bulan beliau memohon menyertai parti yang ditubuhkan itu setelah meninggalkan Umno.

“Ya, betul,” kata Ezam kepada Malaysiakini ketika diminta mengesahkan perkara itu hari ini.

Memetik sumber, Free Malaysia Today hari ini melaporkan bekas setiausaha politik Datuk Seri Anwar Ibrahim itu telah memaklumkan pendiriannya kepada setiausaha agung BERSATU melalui sepucuk surat.

Ezam yang kedua berbuat demikian selepas bekas pemimpin akar umbi Umno Datuk Seri Khairuddin Abu Hassan pada 27 Oktober lalu.

FMT juga melaporkan sumber mendakwa Ezam sebagai kecewa dengan arah tuju parti itu, terutamanya selepas isu berkaitan jawatan Anina Saadudin dalam sayap Srikandi.

Sumber itu juga dilapor mempersoal tindakan Presiden BERSATU Tan Sri MuhyiddinYassin yang didakwa “bercuti di Eropah” ketika pembangkang berhempas pulas menarik anggota baru.

Ezam bagaimanapun menjelaskan bahawa laporan itu tidak tepat dan tidak timbul sama sekali soal masalah dalaman parti.

Beliau sebaliknya berkata mahu menumpukan perhatian kepada NGO antirasuah Hisbah yang dipengerusikannya.

Katanya, mesyuarat tahunan lembaga pengarah Hisbah juga memintanya menjadi tidak partisan dalam menumpukan perhatian kepada kemelut 1MDB dan dakwaan berkaitan Felda.

“Atas sebab itu saya secara rasmi hantar surat undur diri dari BERSATY kepada setiausaha agung.

“Tidak ada sama sekali soal masalah dalaman parti. Saya tidak pernah terlibat dalam pimpinan parti sama sekali dan saya tidak mahu dilibatkan,” katanya.

Untuk misi antirasuah melalui Hisbah itu, kata Ezam lagi, beliau akan bekerjasama dengan semua pihak, termasuk BERSATU.

Ezam berkata telah menghantar surat pengundurannya seminggu lalu.

Bagaimanapun, beberapa pemimpin BERSATU yang dihubungi Malaysia petang ini berkata mereka tidak tahu menahu berkaitan perkembangan itu.

Malah ada juga yang berkata belum menerima surat peletakan jawatan itu.
-malaysiakini

Tiada ulasan: