"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

PRU14 ketika umat Islam sambut Ramadan?

MUAAMAR QADDAFI

TEKA TEKI yang paling sukar untuk dijawab oleh rakyat Malaysia adalah bilakah tarikh pilihan raya umum?

Di Malaysia, tarikh pilihan raya umum adalah satu perkara misteri yang hanya diketahui seorang manusia sahaja iaitu Perdana Menteri. Hal ini amat berbeza jika dibandingkan dengan Amerika Syarikat atau Indonesia.

Di Amerika, semua orang tahu bulan November setiap 4 tahun adalah tarikh pilihan raya, atau bulan April jika setiap 5 tahun.

Tarikh pilihan raya Amerika,  semua rakyat tahu. Yang rakyat tidak tahu siapa akan menang. Manakala di Malaysia, sebelum ini semua orang tahu siapa akan menang, yang semua orang tidak tahu adalah tarikhnya. Cuma kini, tarikh dan pemenang sudah tidak menentu. Tarikhnya kekal misteri, pemenangnya belum pasti.

Bila mana semua orang boleh cuba meramal jawapan teka-teki tarikh pilihan raya, maka saya juga ingin mencuba, telahan saya, PRU akan dibuat di bulan puasa tahun 2017, yakni awal bulan Jun.

Telahan ini berasaskan tiga faktor;

Pada akhir Mei dan awal Jun, ada cuti sekolah selama dua minggu. Kebetulan puasa juga bermula akhir Mei iaitu hari pertama cuti sekolah. Maka waktu inilah saat paling sesuai untuk pilihan raya yang menguntungkan BN (akan diterangkan di perenggan lain) berbanding pilihan raya dibuat hujung bulan Ogos/awal September.

Pilihan raya di bulan puasa tidak menjadi masalah kerana PRK Sungai Besar dan Kuala Kangsar telah membuktikan pilihan raya boleh dibuat di bulan puasa. Ia lebih menguntungkan Umno-BN kerana boleh memanfaatkan acara bulan puasa untuk kempen BN. Apatah lagi jika 'agamawan sampul' boleh mengeluarkan fatwa haram berceramah di bulan puasa, maka Umno akan dapat tendangan percuma ke gawang lawan.

Bulan Mei adalah bulan bertuah BN, bulan di mana Presiden Umno dan Pengerusi BN Datuk Seri Najib Razak boleh menuai hasil yang ranum dari 3 peristiwa.

Pertama, berlangsungnya Muktamar Pas Pusat juga merupakan muktamar Pas yang kedua tanpa kelompok progresif yang sudah kecundang dua tahun lalu. Muktamar ini menjadi penentu hala tuju masa depan dan survival parti Pas. Pada muktamar ini dipercayai para "Harumanis" akan turut sama dibersihkan dan Pas hanya akan digerakkan oleh kelompok konservatif.

Kelompok konservatif Pas ini lebih mudah untuk dijerat dan 'dinikahi' oleh Umno. Menyegerakan pilihan raya akan menekan Pas yang semakin lemah untuk bekerjasama dengan BN bagi berdepan musuh baharunya, Pakatan Harapan.

Pada bulan Mei juga akan berlangsung Multaqa Alumni Al-Azhar. Kesempatan ini akan memberikan Najib dan BN imej islam dan "endorsement" dari para ulama antarabangsa. Multaqa besar-besaran yang dihoskan Jabatan Perdana Menteri ini membuka ruang untuk Najib berjubah di atas pentas bersama Sheikhul Azhar. Sangat baik untuk imej Najib apatah lagi jika diapit 'buah hati kesayangannya'.

Bulan yang sama juga akan berlangsung Majlis Tilawah Membaca Alquran Peringkat Antarabangsa yang pastinya akan menonjolkan imej islam dan warak Najib kepada orang Melayu yang sudah mula ragu dengan kepimpinan beliau.

Acara Pameran Udara dan Maritim Antarabangsa Langkawi (LIMA) yang turut berlangsung sebelum Ramadan juga akan membantu menaikkan imej Dauk Seri Hishamudin Husein sebagai pemimpin pengganti Najib mengantikan Datuk Seri Zahid Hamidi. Pastinya acara ini akan menaikkan poster-poster gah Hisyamudin sekaligus membantu melonjakkan imej beliau sebagai bakal 'orang nombor satu' negara.

Berdasarkan faktor faktor di atas, maka wajarlah untuk semua parti bersiap siaga, bersedia dengan kemungkinan besar PRU akan diadakan pada bulan puasa tahun depan iaitu awal bulan Jun.

Rakan Harumanis di dalam Pas, usahlah keliru lagi. Inilah masanya untuk "cash out of your struggle" sebelum kalian dipancung pada muktamar tahun depan. Setiap wakil rakyat yang mula diragui darah hijaunya, atau sudah dihidu hilang wala' nya, usahlah membuang masa.

Segeralah beralih kapal sebelum kapal itu tenggelam atau sekurang-kurangnya sebelum anda ditenggelamkan sama ada dalam muktamar, mahupun ketika PRU14.

Tiada ulasan: