"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Jangan terlalu promosikan hukuman dalam Islam, kata pensyarah hadis

BORHAN AHMAD
Dr Rozaimi Ramle berpendapat, kesejahteraan yang ditawarkan Islam perlu dipromokan.
Pensyarah Hadis Dr Rozaimi Ramle meminta parti politik tidak terlalu menonjolkan hukuman dalam promosi Islam mereka kerana dibimbangi ia memberikan gambaran salah bahawa Islam ini terlalu mementingkan hukuman.

Bagi beliau, mereka perlu menyatakan Islam itu secara seimbang antara hukuman dan kesejahteraan yang dibawa oleh Islam.

"Ini tidak, belum perintah lagi sudah cerita pasal hukuman," kata beliau dalam kuliahnya di sebuah surau di Kuala Lumpur.

Rozaimi yang memiliki PhD dalam ilmu hadis kini menjadi penceramah yang semakin popular dalam masyarakat. Beliau besikap tegas tidak bersetuju dengan cara sebuah parti Islam yang terlalu mempromokan hukuman dalam kegiatan mereka.

Menurut beliau, ketika Nabi Muhamad swt berada di Mekah, Baginda tidak menceritakan tentang hukuman kerana belum mendapat kuasa.

Begitu juga ketika Baginda mula sampai ke Madinah.

"Di Madinah, Baginda menyebarkan tentang kesejahteraan, keamana, memberikan makanan, solat dan menjaga hubungan dengan Allah," katanya.

Bagi beliau, bukan salah meminta undang-undang Islam dilaksanakan tetapi ia mestilah seimbang dengan promosi Islam bahagian yang lain.

"Bukan salah cerita tentang undang-undang Islam tetapi kena seimbang, hukuman cerita, Islam agama rahmat juga kena cerita supaya masyarakat tak nampak apabila awak perintah, asyik nak hukum orang saja," katanya.

Beliau menceritakan sejarah khalifah Islam pertama, Saidina Abu Bakar Al Siddiq apabila dilantik menjadi khalifah bukan bercakap soal menghukum.

"Abu Bakar bercakap soal keadilan, orang yang lemah di sisi kamu adalah orang yang kuat di sisi ku manakala orang yang kuat di sisi mu, orang lemah di sisi ku," cerita Rozaimi.

Begitu juga khalifah Islam kedua, Saidina Omar Al Khattab yang mati ditikam.

"Beliau bertanya, siapakah yang menikam. Apabila diberitahu orang bukan Islam, dia bersyukur kerana bimbang ada orang Islam yang tidak puashati dengan pemerintahan beliau," cerita Rozaimi.

Namun begitu, beliau tidak mempunyai masalah dengan ijtihad setiap individu Islam termasuk yang mahu mementingkan hukuman.

"Namun janganlah kafirkan orang yang berbeza pandangan dengan kamu," kata beliau dalam kuliah itu yang dipercayai merujuk kepada sikap sesetengah pihak yang suka mengkafirkan pihak yang menolak pendekatan mereka.

Rozaime tidak bersetuju dengan promosi terlalu berlebihan ke atas hukuman sehingga membuat perhimpunan di jalan raya untuk mengajak orang menyokongnya.

"Kadang-kadang saya hairan juga, yang nak pergi ke jalan raya tu buat apa.

"Selepas berhimpun nak buat apa. Tetapi tak apalah, masing-masing ada pandangan tetapi tak perlulah sampai bergaduh-gaduh," katanya.

Tiada ulasan: