"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Tindakan Hindraf semakin melampau!’

NOOR AZURA SAHRIL, ASYRAF MUHAMMAD & MOHAMAD NAUFAL MOHAMAD IDRIS

SHAH ALAM – Barisan Bertindak Hak Asasi Hindu (Hindraf) semakin melampau dan melepasi batasan apabila mendesak campur tangan Amerika Syarikat (AS) mengambil tindakan terhadap penceramah terkenal, Dr Zakir Naik.

Mufti Perlis, Datuk Dr Mohd Asri Zainul Abidin berkata, Hindraf juga telah menuduh Dr Zakir sebagai pengganas dan menggesa kerajaan AS mengambil tindakan terhadap beliau.

“Betapa melampau puak Hindraf ini. Mereka tuduh beliau sebagai pengganas dan gesa tindakan AS ke atas beliau. Bahkan, meminta campur tangan AS ke atas Malaysia dalam kes ini agar  Dr Zakir dibawa ke AS untuk didakwa,” kata Mohd Asri di laman Facebook miliknya, semalam.

 Beliau turut memuat naik surat tersebut yang ditujukan kepada Setiausaha Negara AS, Rex W Tillerson.

Menurut Mohd Asri, tindakan Hindraf itu disifatkan melampau dan meminta kerajaan bertindak tegas terhadap NGO tersebut kerana boleh mencetuskan isu perkauman di negara ini.

“Hindraf pernah membawa dakwaan ke United Kingdom, kononnya Malaysia mengamalkan penghapusan etnik penganut Hindu di Malaysia. Kini ekstremis Hindu ini kembali mengganas dalam sikap mereka.

“Kita bimbang jika sikap ini ada persamaan mereka dengan pendekatan Tamil Tigers, kumpulan pengganas Hindu yang terkenal itu.

“Tahap keterlampauan puak radikal Hindu ini sudah melepasi batasan yang sepatutnya. Kita memohon agar kerajaan bertindak ke atas mereka,” katanya.

Sebelum ini, katanya, Pengerusi Hindraf, P Waythamoorthy pernah mempertikaikan Kerajaan Negeri Perlis menjemput Zakir menyampaikan khutbah di Malaysia dengan alasan sedang disiasat pihak berkuasa India.

Malah, Waythamoorthy turut mempersoalkan apakah motif sebenar kerajaan menggalakkan ceramah Dr Zakir di negara ini.

Mengulas lanjut, Mohd Asri berkata, Hindraf adalah kelompok radikal agama yang melampaui batas, malah tidak tahu bersyukur atas segala kebaikan yang negara ini berikan kepada mereka.

“Mereka cuba membawa keputusan kerajaan Hindu India ke atas umat Islam di Malaysia. Apakah mereka setuju jika ada pihak yang meminta agar keputusan Iran, ataupun Pakistan ataupun Saudi dilaksanakan ke atas kaum mereka di Malaysia?” katanya.

Beliau berkata, Hindraf bukan sekadar mempersoalkan urusan harian orang Islam, bahkan mempersoalkan hak orang Islam dalam menguruskan solat Jumaat yang merupakan urusan dalaman agama.

“Mereka ini berani pula memberikan amaran kepada pemerintah Muslim dalam hal yang seperti ini. Inilah kumpulan minoriti yang cuba menafikan hak majoriti, yang jika dibiarkan mungkin boleh membawa kepada ketegangan antara agama dalam negara ini,” katanya.

Mohd Asri berkata, Malaysia hanya boleh menerima pendekatan yang harmoni dalam beragama dan menolak sikap radikal serta ekstrem yang membawa kepada keadaan tidak baik untuk negara majmuk.

“Kumpulan radikal seperti ini wajar ditiadakan dari negara yang sepatutnya memilih pendekatan yang sederhana,” katanya

Tiada ulasan: