"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Bersatu sedang bekerja keras untuk memastikan PRU15 kerusi MB Johor milik mereka

PRU15, MB Johor dari Bersatu

HARUN ZAKARIA

Perlumbaan Bersatu dalam merebut gelaran MB Johor kali ini semakin hangat. Manakan tidak bila rakan mereka Umno sedang leka, mereka menyusun langkah untuk merampas kerusi di Johor untuk PRU akan datang.

Semalam heboh apabila akhbar melaporkan terdapat penyusunan kerusi hingga siap ada nama calon MB dari Bersatu selepas PRU akan datang.

Sebelum ini desas desus yang dinyatakan oleh pelbagai pihak termasuk dari PH dipandang sepi oleh Hasni, kali ini jelas lagi bersuluh.

Bersatu yang ada 12 kerusi termasuk Chong Fat Full yang kini bergelar pribumi apabila menyertai Bersatu pastinya mudah untuk mendapatkan baki lagi tiga kerusi. Contohnya kerusi Pas yang sebelum ini dimenangi oleh parti kerusi tunggal itu disebabkan pembatalan calon dari Bersatu.

Sekarang sudah jadi 13 kerusi. Tujuh lagi kerusi pasti akan cuba diambil Bersatu sama ada kerusi yang dimenangi PH iaitu Senggarang, Semerah, Bukit Naning, Mahkota, Serom dan kerusi yang dimenangi BN sebelum ini.

Sebagai contoh kerusi yang dimenangi BN seperti Rengit dan Parit Raja yang mempunyai potensi serta gerak kerja yang sedang dilakukan oleh Bersatu kini. Ke semua kerusi itu kini memang telah dihinggapi oleh jentera Bersatu dan melalui maklumat mereka telah pun meletakkan calon mereka.

Pastinya Bersatu boleh dan mampu bertanding di kerusi tersebut disebabkan pasaran parti itu yang menumpukan kepada pengundi Melayu. Di sinilah ia akan beraksi serta mengugat kesetiaan rakan mereka dari Umno.

Apa nak kisah sebelum ini pun Bersatu seringkali khianat dan Muhyiddin anak kiyai Yassin cukup mahir dalam konteks itu. Ini adalah misi balas dendam secara diam bila mana Umno membuat langkah menjatuhkan MB Perak Faizal Azumu.

Ada lagi satu cara yang boleh dilakukan Bersatu seperti mana mereka lakukan sewaktu di dalam PH dulu yaitu ‘sailang’ pada selekoh terakhir. Fatwa Muhyiddin anak kiyai Yassin sebelum PRU 14 yang lalu untuk memberikan mandat MB kepada parti Melayu yang paling banyak menang antaranya AMANAH, PKR dan Bersatu.

Akhirnya sailang berlaku dengan menobatkan Bersatu menjadi MB sedangkan waktu itu rakyat Johor rata-rata mendesak agar mandat MB itu diberikan kepada Salahuddin Ayub. Sudah dijelaskan inilah kepakaran Muhyiddin anak kiyai Yassin.

Walau bagaimanapun ketokohan Hasni hari ini pastinya tergugat dengan langkah-langkah Bersatu yang sentiasa menunggu peluang menjatuhkan beliau. Inilah permainan licik dari parti Muhyiddin itu untuk mendapatkan kuasa serta membunuh Umno dalam senyap.

Tiada ulasan: