"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Umno yang permainkan Anwar bukan Mahathir

SITI NUR ZAWANI MISCON

Bukan Tun Dr Mahathir Mohamad yang cuba memecah-belahkan Pakatan Harapan (PH), sebaliknya ia adalah rancangan Umno yang secara jelas telah mempermainkan Presiden PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim.) 

Pengarah Komunikasi AMANAH, Khalid Samad berkata, Umno telah memberikan janji palsu apabila menyatakan akan bersama pembangkang dan Anwar untuk menolak Belanjawan 2021.

Bahkan katanya, Akuan Bersumpah (SD) yang dikatakan telah ditandatangani untuk menyokong Anwar, tidak lagi boleh dipercayai.

“Sekarang dah Disember, hari Anwar buat pengumuman bersama Datuk Seri Wan Azizah dan Datuk Seri Saifuddin Nasution adalah pada 23 September yang mengatakan dia sudah ada sokongan. Tiga bulan dah (umum).

“Lalu, ini bukti jelas tidak perlu kita nafikan. Anwar dipermainkan. Sikap kita kena lebih tegas terhadap Umno sebab dia telah permainkan Anwar dengan janji yang tidak dikotakan.

“Bukan Tun yang nak pecah belahkan PH, tapi Najib dan Zahid,” tegasnya dalam slot bicara bersama Jom Channel malam tadi. 

Khalid dan moderator, Shaiful Roseman dalam slot bicara di Jom Channel malam tadi.

Pada masa sama, Khalid berkata, bekas Perdana Menteri itu boleh sahaja membawa beberapa Ahli Parlimen dari PH Plus untuk menyokong Perikatan Nasional (PN) jika benar tujuannya mahu memecah belahkan PH.

Ahli Parlimen Shah Alam itu juga menyifatkan strategi mengenepikan gabungan pembangkang dan mencari sokongan pihak lawan adalah tidak wajar.

Justeru katanya, PH perlu kembali menumpukan usaha untuk mengekalkan 108 sokongan Ahli Parlimen seperti yang disaksikan di Dewan Rakyat pada 15 Disember lalu. 

“Sekarang dah jelas siapa kawan siapa lawan. Tun kalau dia nak jadi Perdana Menteri, dah lama dia bawa Datuk Seri Shafie Apdal dan duduk bersama dengan Najib dan Zahid. Majoriti PN nanti bukan sekadar 113, tapi jadi 129 (majoriti ahli Parlimen).

“Formula dah ada. Tapi hakikatnya Tun tak khianat. Dia juga yang berusaha mendapatkan Ku Li (Tengku Razaleigh Hamzah) dan juga Ahli-ahli Parlimen Parti Sarawak Bersatu (PSB),” kata Khalid.

Bekas Menteri Wilayah Persekutuan itu juga berpendapat gabungan segmen pengundi Melayu yang menyokong Mahathir dan Anwar akan menjadikan pembangkang lebih mantap pada Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU-15).

Tiada ulasan: