"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Kuasa Wang Mengatasi Personaliti dan Kecerdikan Calon


SEMALAM ketika makan tengah hari bersama seorang kawan di sebuah restoran di ibu kota, terjumpa dengan seorang ahli akademik yang dikira ada kelas juga. Ada semangat Islam dan pernah mendapat atau berpengalaman menggerakan perjuangan di seberang laut ketika beliau meneruskan pengajian untuk memperoelhi Phd di sana.

Dia mengaku orang-orang seperti Fuad Zarkasai, Saifuddin Nasution Ismail, Rahim Ghaus dan Dr Wan Hasni adalah antara bekas-bekas anak murid atau pun rakan seusrahnya. Banyak tunjuk ajar dan ilmu kehidupan dan politik yang didedahkan kepada orang-orang muda itu yang kini sudah sedia menjadi pemimpin pelapis negara.

Mulanya ahli akademik ada kelas ini bergerak aktif dalam politik Umno. Pernah dicadang dan diangan-angankan untuk menjadi seorang pembesar negeri di bahagian tengah pantai barat. Hari ini ahli akdemik ini sudah tidak aktif lagi, ada sesuatu peristiwa menyebabkan dia jadi trauma lalu menikuskan diri daripada bergelombang dalam politik yang mencabar itu.

Dalam penilaian saya ahli akademik ini seorang yang tidak gagah semangat walaupun dia sarat dengan ilmu dan memiliki berbagai teori dan juga merupakan seorang yang idealis dan sangat berdisiplin. Keadaan ini sungguh mengejutkan, di mana keberanian dan ketajaman akal fikirnya tidak setara dengan kekuatan fizikalnya.

Dia masuk ke restoran itu kerana menanami anak dan menantunya untuk makan. Dia sudah terlebih dahulu makan di rumah, katanya. Semalam ahli akademik ini hanya memesan air barli panas tanpa gula. Sah dia kini sedang menghidap kencing manis, penyakit yang popular di kalangan rakyat negara ini.

Dia masih seperti dulu, bercakap penuh dengan teori, idea dan gagasan untuk membangunkan ummah. Sistem-sistem yang diterapkan oleh Nabi Muhammad s.a.w. menjadi idolanya. Sebelum ahli akademik ini memanjangkan khutbahnya saya menghalangnya dengan satu pertanyaan cepu emas untuknya berhubung pemilihan dalam pemuda Umno. Kawan saya di sebelahnya tersenyum kerana memahami tektik saya itu.

"Boleh cikgu ulas sikit mengenai watak-watak yang hendak bertanding ketua pemuda Umno, sekurang-kurang untuk dijadikan panduan kepada saya dalam membuat analisa atau untuk melagakan pandangan saya mengenai mereka dengan pandangan cikgu, atau pandangan ramai," minta saya. Saya lebih senang meanggilnya cikgu sebab dia membahasakan dirinya begitu.

Tanpa banyak bicara dan bagaikan ahli politik yang disorongkan mikrofon dia terus bertutur dan mengulas satu persatuan. Dia bertindak menjadi penganlisa politik dengan mengemukakan pandangan dan pendapatan yang sesetengahnya telah lama terecer sebelum ini.

"Pada saya Khairy Jamaluddin seorang yang cerdik dan licit. Lincah dalam politiknya. Dia juga terbuka dan dapat menghayati kehendaki citarasa politik orang muda, dia sesuai untuk memimpin orang muda."

"Manakala Khir Toyo ada pengetahuan Islam. Tetapi kerana dia berada di negeri Selangor, sebuah negeri yang kaya beliau tidak dapat mengelakkan diri daripada terkena ancaman rasuah."

"Mukhriz seorang yang nasionalis. Dia banyak berpegang kepada flasafah bapanya, Dr Mahathir,"

Ahli akademik itu tidak berani memberi petunjuk konkris dan jelas siapa yang lebih bagus. Maknanya beliau tidak ada pilihan sendiri. Mungkin padanya ketiga tidak bagus. Bagaimana pun beliau berpendapat kemenangan sesiapa antara mereka bertiga itu bergantung kepada siapa yang banyak memberi duit. Cikgu ini percaya bahawa kuasa duit masih menjadi puasakan dalam Umno.

Pandangan itu benar dan selari dengan apa yang saya rasakan. Keterampilan dan personaliti tidak banyak membantu dalam meriah kemenangan, tetapi wang menjadi kuasa penentu.

Ahli akdemik itu juga percaya dan yakin dalam soal ini, Mukhriz boleh menang berdasarkan wang yang bakal ditabur nanti. Dia percaya Mahathir tidak akan duduk diam dan mencari eang untuk Mukhriz.

"Mahthir akan tabur wang Shekih untuk memastikan anaknya menang. Walaupun dia tidak suka kepada politik wang tetapi kali ini jawatan itu dia kena beli untuk anaknya, demi survival!" kata ahli akademik itu.

Benar.... saya melihat ini dari dulu lagi. Mahathir akan melakukan apa saja untuk memastikan kemenangan Mukhriz. Bagi mahathir setiap apa yang diingini pasti akan dicapainya waima dengan apa cara sekalipun. Jadi kalau duit kena digunakan, maka beliau akan gunakan. Tetapi Mahathir pandai menyembunyikan permainan wang bagi pihak anaknya dengan menunding dan mengasak ke arah orang lain. Itu adalah perangai dan kebolehan Mahathir yang tidak mudah untuk dilawan.

Bagi Mahriz duit tidak menjadi masalah. Sebut saja berapa banyak? Mahathir akan mendapatkannya. Lantaran itu bagi Khairy dan Khir Toyo untuk menghadapi Mukhriz kena sediakan wang sebanyak mungkin.

Walaupun hari ini rata-rata penganalisa melihat Mukhriz sudah terkebelakangan dan bukan menjadi pesaing nanti, jangan pandang enteng rumusan itu. Kuasa wang boleh melonjakkan Mukhriz ke atas setanding dengan jumlah pencalonan yang diperolehi dan juga sesuai dengan nombor pemilihannya iaitu nombor satu.

Dalam mind set perwakilan pemuda kini mereka ingin mendapatkan rezeki dari pemilihan kali ini maka juadah bernama wang tidak boleh di ketepikan. Lakukan, ia tidak menjadi masalah kepada Umno kerana wang sudah menjadi satu keperluan dan dihalalkan dalam Umno walaupun ianya haram di sisi pandangan orang luar. Sebagai ahli Umno sesiapa pun yang ingin menawan hati ahli parti itu kena mengikut kaedah dan rukun-rukun yang diingini oleh ahli Umno.
                                                                                                                                                                      
http://msomelayu.blogspot.com/

Tiada ulasan: