"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Mengapa Dengan Foto Bogel Ini?


By ASYOK KUMAR

BERKAIT dengan foto isu Eli Wong ADUN Bukit Lanjan, cuba lihat dua gambar aksi bogel ini. Dikatakan ini adalah artis terkenal Indonesia Sandra Dewi. Tetapi dia membantah, itu bukan dirinya, cuma seingat dia pernah difoto dengan memakai bondu putih seperti itu waktu di Mall, tetapi dengan pakaian lengkap. Anehnya kemudian tersebar fotonya dengan pos telanjang.

Dan ternyata kemudian baru diketahui di mana foto tersebut, badannya milik orang lain , tetapi kepalanya milik Sandra Dewi. Dengan menggabungkan kedua foto tersebut melalui teknik kepiawaian pembuat foto, jadilah foto Sandra Dewi yang menggiurkan. Kerana foto, asalnya adalah suatu alat bagi seseorang untuk mengabadikan sesuatu, dengan mengambil gambar sesuai dengan yang aslinya.

Di badan lembu ini ada peta dunia, aslikah gambar lembu ini?

Tetapi sekarang seiring dengan perkembangan teknologi digital, ditambah dengan perkembangan computer, membuat kita dibuat jadi susah hendak membedakan mana yang asli dan mana yang bukan. Mungkin inikah yang terjadi pada Eli Wong itu, ADUN Bukit Lanjan EXCO Selangor itu? Tetapi dia sudah mengaku gambar tersebar luas itu gambarnya, gambar dia sedang tidur. Tetapi mungkinkah yang tersebar atau akan disebar, bahkan menurut pihak polis ada tambahan VCD lagi, boleh jadi gambarnya yang ditambah-tambah?

Lihat lagi foto-foto dibawah ini sebagai contoh gambar yang ditambah-tambah. Maka kita kena jaga, supaya jangan sampai pemimpin yang kita sayangi, atau gambar kita atau kaum keluarga sendiri diekploitasi, sehingga yang kawan jadi lawan, bergaduh suami isteri, minum yang halal pun nampak macam yang haram. Walaupun ini sebagai catatan ringan, tetapi ianya sebagai suatu peringatan supaya kita berhati-hari melihat, mendengar, mempercayai atau menyebarkan sesuatu maklumat atau berita..

Tiada ulasan: