"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

SKANDAL KETUA PENGARAH KASTAM MALAYSIA?

Saudara Pengarang,
SALAM 1 Malaysia. Saya tertarik dengan penjelasan kelentong Ketua Pengarah Kastam Malaysia, Dato’ Khalid bin Yusof bahawa hanya RM108 billion ringgit kurang kutipan cukai dan bukannya billion ringgit pegawainya menerima rasuah.

Di sini, Rakyat Sabah dan Labuan ingin bertanya dengan Dato’ Khalid siapa yang ada kuasa melepaskan kontena yang ‘Under Declare’,
Transhipment, Declare Perabot tetapi dalam Kontena Rokok, Ayam & Daging Beku tanpa AP; Kereta import tiada AP Dan kurang bayar cukai; Export Kayu balak; Penggubahan Wang haram; Minyak dan Diesel subsidi; Gula dan barang eletrik.

Kalau Pegawai Kastam menjaga di Port Klang, Bintulu, Kuching, Kota Kinabalu dan Sandakan tidak terima ‘SUAPAN’, bolehkah Kontena tersebut di atas terlepas daripada Pelabuhan yang ketat dijaga oleh Polis Bantuan.

Kami ingin bertanya siapa yang boleh menandatangani dokumen kastam? Jika ‘Forwarding Agent’ tidak bagi suapan, macam mana Kontena 1 x 40 kaki boleh ditarik keluar dari pelabuhan atau masuk ke pelabuhan untuk eksport begitu mudah?

Setelah Barisan Nasional menang di Sarawak, Dato’ Khalid cuba minta ‘cable’ Menteri melobi untuk menyambung lagi dua tahun sebagai Ketua Pengarah Kastam yang beliau akan pencen dalam tahun ini.

Selama beliau berkhimat di KDRM dan menerima rasuah berjuta ringgit masih mau menyambung dan tidak puas hati takut timbalan dia lebih kaya dari dia akan datang.

Dato’ Khalid bukan sahaja mahir menyalahguna kuasa, rasuah sebagai Pengarah Kastam tetapi juga mahir Skandal Seks. Kami tahu siapa yang bawa dia dan di mana Karaoke beliau selalu kunjungi dan hotel beliau selalu tinggal bila dda teman pelacur.

Kami ternampak beliau di sebuah Hotel Empat Bintang yang diatur oleh kroni dia di Kuala Lumpur. Orang Sabah dan Labuan akan dedahkan aktiviti Ketua Pengarah Kastam dengan kroni atau rakan kongsi beliau.

Manakala Skandal Seks beliau akan didedahkan di bahagian kedua artikel akan datang jika tempoh memegang jawatan beliau disambung untuk tempoh dua tahun lagi oleh kerajaan. Kami ingin buktikan kepada Menteri yang menyambung kontrak beliau sebagai Ketua Pengatah Kastam adalah satu kesilapan Kerajaan BN kecuali Menteri tersebut adalah ‘SHARE HOLDER’ beliau.

Kami dari Sabah dan Labuan menyokong Datuk Seri Nazri Mohd Aziz mengarah Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) meneruskan siasatan ‘KES KDRM’ walaupun seorang Pengarah Kastam ‘terjun mati’ di bangunan SPRM tiga bulan lalu.

SPRM tidak harus tenang kerana kerajaan telah rugi berbillion ringgit. Kalau pihak atasan tidak bersubahat dengan sindiket, macam mana pegawai bawahan berani bagi lepas?

Kami Mendesak agar Ketua Pesuruhjaya SPRM, Datuk Abu Kassim tidak terlupa buka semula fail Bintulu, iaitu kes kapal yang dicekup Polis Marin berapa tahun lepas dan dilepas oleh Dato Khalid begitu saja.

Untuk makluman Dato Abu Kassim, ayam dan daging beku diimport untuk transhipment tanpa AP ke Brunei dan semua daging dan ayam beku dijual di Sarawak tanpa bayar cukai jualan sejak berpuluh tahun tanpa pengetahuan pihak berkuasa lain.

Seorang lagi Pengarah Kastam kesayangan Dato Khalid bernama Hj.Salleh harus disiasat kerana beliau juga terlibat menerima rasuah transhipment kayu balak di Labuan ke Taiwan dan China ‘Under Declare’.

Kayu tersebut dibawa masuk ke Labuan dan simpan di Asian Supply Base Yard dan kemudian dieksport ke luar luar negara secara ‘Under Declare Size’ balak. Hanya kedua kes ini kerajaan telah rugi berjuta ringgit.

Dato’ Khalid beli banyak harta di Australia dan wang rasuah beliau disimpan di luar negara. Asset beliau tidak habis dimakan selama tiga keturunan. Percaya atau tidak nanti kita dedahkan di bahagian kedua selepas Dato’ Khalid disambung lagi dua tahun.

Kami hairan kerana Tun Ling Liong Sik boleh kena tangkap kerana rasuah, kenapa Ketua Pengarah Kastam, Dato’ Khalid dan Pengarahnya, Hj.salleh dikecualikan dan hanya 62 pegawai bawahan dicekup sahaja.

Pegawai Kastam yang dicekup pun tiada yang dibawa ke mahkamah dan dituduh kes rasuah? Mungkinkah sebahagian ‘angpau’ sudah diberi kepada SPRM dan Fail siasatan KDRM pun kena mark ‘FAIL NFA’ atau dalam bahawa Inggeris, ‘No Further Action.’

Salam Hormat

PEGAWAI KASTAM PENCEN & CO

1 ulasan:

Qi Badd berkata...

tupasal enjin jet pun bleh klua dari malaysia..ramai2 sgt pegawai yg x amanah.