"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Awas strategi BN kelirukan rakyat

HAFIZAH KASIM
Saya berpendapat, tidak mustahil pemerintah hari cuba mengelirukan rakyat bagi mengekalkan kuasa mereka. Agendanya ialah rakyat perlu salahkan diri sendiri atas pelbagai masalah yang melanda Malaysia. Matlamat utama ialah membentuk persepsi supaya rakyat tidak menukar kerajaan.

Sebenarnya, rakyatlah yang menentukan sama ada Malaysia maju ataupun tidak. Kerajaan tidak mainkan peranan utama. Rakyatlah yang mainkan peranan utama. Jadi, apabila negara merudum, rakyat yang menyalahkan diri sendiri, bukan kerajaan. Kerajaan tak boleh buat apa-apa kalau rakyat tidak mahu maju. Jadi, kalau kita nak negara kita maju, kita sendiri yang perlu berubah. Kerajaan tidak boleh buat apa-apa. Jadi, ada sebab untuk tukar kerajaan kerana rakyatlah yang menentukan sama ada negara maju atau tidak, bukan kerajaan.

Jadi, itulah sebenarnya matlamat utama mereka, iaitu mereka mahu mempengaruhi rakyat supaya tidak menukar kerajaan dan membiarkan kerajaan sedia ada (BN) terus memerintah. Alasan mereka ialah kalau tukar kerajaan pun, keadaan takkan bertambah baik, malah mungkin bertambah buruk. Jadi, lebih baik biarkan saja kerajaan sedia ada dan ubah diri sendiri supaya negara lebih maju.

Semuanya salah rakyat. pemimpin tidak pernah salah. Pernahkah kita dengar kerajaan atau para menteri menyalahkan diri sendiri apabila negara merudum? Pernahkah menteri letak jawatan atas rasa tanggungjawab apabila sesuatu yang buruk berlaku? Mereka tidak pernah salah, walhal mereka yang ada kuasa dan duit kerana mereka menguasai kerajaan.

Ya, memang betul bahwa rakyat mempunyai peranan. Tapi peranan utama terletak di tangan parti yang menguasai kerajaan. Hal ini kerana mereka yang menguasai kuasa dan duit bagi memastikan negara berada di landasan yang betul. Jadi, sebenarnya, kerajaanlah yang memikul tanggungjawab paling besar dan jika negara terus merudum, kerajaanlah yang paling patut dipersalahkan.

Mereka memperalatkan segelintir agamawan serta agen siber untuk menyebarkan propaganda ini. Harap pihak Pakatan dapat bertindak supaya rakyat tidak termakan dengan taktik ini. Pada masa sama, Pakatan perlu sentiasa memperbaiki khidmat kepada rakyat.

1 ulasan:

QalamQabut berkata...

Jom jahanamkan BN/UMNO dalam PRU yang akan datang!

Lambat sangat?

Jom kita huruharakan Malaysia agar kita boleh rampas kuasa dari tangan BN/UMNO!!!!!!!!!!