"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Seorang lagi YB terlibat dengan kemalangan maut

Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Kelantan kawasan Paloh, Datuk Nozula Mat Diah (gambar) mengalami cedera ringan manakala isterinya Datin Maziah Din maut dalam kemalangan di Kilometer 23 Jalan Cameron Highlands-Simpang Pulai di Ipoh hari ini.(Semalam)
Ketua Polis Perak Datuk Acryl Sani Abdullah Sani berkata anak lelaki pasangan itu berumur 20-an turut berada di dalam kenderaan yang dipandu Nozula.

Beliau berkata mereka yang selamat kini dirawat di Hospital Raja Permaisuri Bainun di sini manakala mayat Maziah dibawa ke rumah mayat hospital yang sama untuk bedah siasat.

"Berdasarkan maklumat yang diterima kenderaan utiliti sukan (SUV) jenis Nissan Murano yang dipandu sendiri oleh Nozula dipercayai terbabas dan merempuh tebing bukit dalam kejadian pada pukul 6.30 petang," katanya dalam satu kenyataan di sini.
Nozula Mat Diah
Kenderaan Nozula yang rosak teruk dalam kemalangan yang mengorbankan isteri beliau. Gambar kanan: Keadaan Nozula yang cedera akibat kemalangan./sinaharian
Sementara itu Ketua Polis Daerah Ipoh ACP Sum Chang Keong berkata kesemua mangsa sedang dirawat dan masih mengalami trauma.

Pihaknya akan memastikan mangsa stabil sebelum mengambil maklumat lanjut kejadian, katanya.
-Bernama-
---------
Adun Paloh, Datuk Paduka Nozula Mat Diah dilaporkan stabil, namun berada dalam keadaan separa sedar selepas terbabit dalam nahas yang mengorbankan isterinya di Kilometer 23, Jalan Simpang Pulai-Cameron Highland, lewat petang semalam.

Nozula, 56, mengalami patah tulang rusuk kanan dan kiri serta lebam di paru-paru selepas kenderaan SUV Nissan Murano yang dinaiki bersama isteri, tiga anak serta seorang cucunya hilang kawalan sebelum terhumban ke dalam longkang di laluan bertentangan.

Beliau yang sebelum itu dirawat di Hospital Pakar KPJ, di sini dipindahkan ke Hospital Raja Permaisuri Bainun (HRPB) kira-kira jam 3 pagi tadi bagi mendapatkan rawatan lanjut.

Pakar Bedah HRPB, Dr Basel Ebernesan berkata, meskipun berada dalam keadaan separa sedar, keadaan Nozula stabil, hanya membabitkan kesan ubat yang diambil.

Menurutnya, buat masa ini, Nozula diletakkan di bawah pengawasan Unit Rawatan Rapi (ICU) untuk pemantauan akan sebarang kemungkinan memandangkan kesan nahas berkenaan turut menyebabkan paru-paru lebam.

“Kesan kemalangan itu, beliau mengalami patah tulang rusuk hingga enam di bahagian kanan dan tulung rusuk ketiga di bahagian kiri, selain sakit di bahagian dada, paru-parunya juga terdapat kesan lebam.

“Masih terlalu awal untuk kita jangkakan sebarang kemungkinan kerana kecederaan di paru-paru agak sukar untuk dijangka, beliau kini hanya memerlukan rehat yang cukup dan kita akan lihat perkembangan lanjut dari masa ke semasa,” katanya pada sidang media, di sini, pagi tadi.

Difahamkan, wakil rakyat Kelantan itu masih belum dimaklumkan akan kematian isterinya, Datin Paduka Maziah Din, 56, yang maut ketika mendapatkan rawatan.

Tiada ulasan: