"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Pelik bin ajaib orang melayu miskin rata-rata hidup susah nak berdemonstrasi bertegas mahu bayar GST

PETALING JAYA: Ahli parlimen DAP kawasan Raub, Datuk Mohd Ariff Sabri Abdul Aziz menyelar orang Melayu yang miskin tetapi tidak mahu membantah cukai perkhidmatan dan barangan (GST) yang bakal dilaksanakan kerajaan.

“Maka amatlah hairan kita mengapa orang Melayu yang hidup susah mahu bertegas membayar GST.

“Malah ada yang dirasuk oleh Umno untk tunjuk perasaan dan berdemonstrasi mahu membayar GST. Kaya sangatkah orang Melayu?

“Lagi sukar saya faham mengapa orang Melayu yang rata-ratanya golongan yang relatif miskin dalam negara ini, menerima GST sebagai suatu yang bagus.

“Mereka kena bayar, tapi mereka suka? Perkiraan apa yang ada dalam kepala rakyat?,” tanya beliau dalam blognya.

Orang Melayu yang bertegas untuk bayar GST ini apa kena dengan kepala mereka, tanya beliau.

Mohd Ariff Sabri berkata, terdapat 2.2% orang Melayu berada di bawah paras kemiskinan tegar jika garis kemiskinan RM650 sebulan.

Papa kedana

Jika jumlah orang Melayu ialah 15,000,000 maka yang miskin papa kedana dan hidup melarat ialah 330,000 orang.

Katanya, golongan yang miskin ini menerima bantuan BR1M 300 jika ketua kampong kata ok.

“Golongan ini lah yang mendapat bantuan kebajikan masyarakat RM400 sebulan. Dicampur dengan RM300, pendapatan bulanan mereka RM700, masih tersangat rendah dari RM3, 000 penanda aras layak mendapat BR1M.

“Jika BR1M dapat RM600 untuk satu tahun, bertambah RM50 kepada pendapatan bulanan. Masih jauh di bawah RM1, 000 sebulan,” tambah beliau.
Mengapa yang terbawah ini mahu menyokong GST?

Jawapannya ialah mereka melihat tentangan kepada PTPTN dan tentangan kepada GST ialah penentangan kepada sebuah kerajaan Melayu, kata Mohd Ariff Sabri.

Tiada ulasan: