"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Bolehkah berimamkan imam solat jamak

USTAZ AHMAD ADNAN FADZIL 
SOALAN

Saya ingin bertanya mengenai solat jamak dan qasar. Bolehkah kalau orang solat biasa menjadi makmum kepada orang yang tengah solat jamak dan qasar? dan bolehkah sebaliknya pula?

JAWAPAN

1. Menurut mazhab Syafie: Orang yang solat biasa boleh menjadi makmum kepada orang yang solat jamak dan qasar. Selepas imam memberi salam, dia hendaklah mencukupkan rakaat solatnya seperti biasa.
2. Adapun sebaliknya: Tidak harus orang yang solat qasar berimamkan orang solat biasa. Jika dia mengetahuinya di tengah solat, wajib dia mengubah solatnya daripada qasar kepada solat biasa.
3. Bagi jamak pula, tidak menjadi larangan selepas mengikut imam bagi solat pertama, setelah selesai solat makmum bangun mengerjakan pula solat kedua. Yakni harus makmum yang menjamak solat menjadi makmum kepada imam yang tidak menjamakkan solat.

Wallahu a'lam.

Tiada ulasan: