"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Nasib baik Karpal mati

SUBKY LATIF
TAHNIAH kepada Ramkarpal Singh Deo dan Pakatan Rakyat atas kemenangan majoriti besarnya dalam PRK Bukit Gelugur yang boleh dikira tiada perlawanan itu.

Meskipun majoritinya sedikit merosot berbanding dengan majoriti mendiang Karpal setahun lalu, tetapi ia adalah kemenangan besar yang lebih bererti DAP/Pakatan Rakyat tidak susah lagi untuk menghadapi Barisan Nasional.

Tiada orang BN yang sedia bertanding di kerusi Karpal sekalipun Karpal sudah mati. BN tidak meletakkan calon bukan justeru apa-apa stretegi tetapi BN dan kerabatnya seperti sudah mati di Bukit Gelugur. Rupanya bukan Karpal saja yang mati, BN juga sudah mati di situ. Dengan matinya Karpal tahulah semua BN juga mati.

MCA dan Gerakan selalunya berebut kawasan. Sejak lebih 30 tahun MCA minta diberi kerusi lebih di Pulau Pinang supaya ia dapat membukti ialah pemimpin Cina dalam BN. Demikian juga Gerakan di samping mempertahankan pimpinan Cina di Pulau Pinang, ia minta diberi kerusi lebih di seluruh negara supaya ia dapat jadi parti Cina yang utama dalam BN.

Di Bukit Gelugur kedua-duanya berebut tidak mahu kerusi. Maka BN untuk berlaku adil perkenan supaya tiada siapa bertanding supaya tidak ada parti dalam BN yang taraniaya di kawasan yang ditinggalkan oleh mendiang Karpal.

PRK itu diadakan kerana Karpal meninggal dunia. Bukan kerana Karpal hilang kelayakan untuk kekal sebagai Anggota Parlimen. Karpal sebenarnya sudah didapati bersalah oleh mahkamah atas kesalahan berkata tidak sopan ke bawah Duli Sultan Perak. Hukum yang dijatuhkan, dia tidak layak lagi duduk di Parliman.

Kerusinya belum kosong kerana dia memfailkan rayuan. Nasibnya menunggu mahkamah rayuan itu senipis kulit bawang. Kulit bawang boleh koyak dan boleh tidak koyak.

Jawapannya ialah Bukit Gelugur bersedia untuk mengadakan PRK selepas saja selesai PRK Kajang. Tetapi apakah harapan BN untuk merampas kawasan itu kiranya mahkamah menolak rayuan Karpal? Harapannya lagi nipis seperti kuling bawang, tetapi memang tiada harapan.

MCA dan Gerakan mendoakan mahkamah moga-moga menerima rayuan Karpal supaya mereka tidak berdepan dengan malu dipukul mati dalam PRK Bukit Gelugur. Dengan puluhan ribu majoriti Karpal Mei 2013 dulu, tiada mungkin untuk mengurangkannya di bawah 10 ribu.

Walaupun kerabat Pakatan menyumpah terhadap keputusan mahkamah mensabitkan kesalahan Karpal dan lebih menyumpah apabila hukumannya tidak lagi melayakkannya kekal berada di Parlimen, tetapi apabila Karpal merayu, giliran BN pula terutama Umno akan menyumpah kalau rayuan Karpal ditolak.

Jika Pilihan Raya Kecil diadakan kerabat BN akan bertelagah tidak mahu bertanding. Jika bertanding, masing-masing akan menghabiskan duit. BN tidak boleh tidak pasang poster seperti Pemilu di Indonesia. BN tidak boleh tidak berbelanja. Belanjanya besar. Siapa hendak memberi duit.

Di luar Bukit Gelugur mungkin ada saudagar memberi sumbangan. Di Bukit Gelugur siapa hendak memberi sumbangan. MCA sendiri terasa rugi hendak mengeluarkan duit. Gerakan tidak mahu memikul beban MCA itu. Nescaya habislah duit BN yang didapatinya dari baksis projek-projek mega.

Dan semua kerabat BN yang turun ke Bukit Gelugur akan menyumpah dengan keputusan mahkamah. Kerja mahkamah adalah untuk menentukan keadilan, tetapi ia boleh menyusahkan BN, Umno, Timbalan Perdana Menteri dan lain-lain.

Mahkamah telah terselamat dari takwil semua pihak apabila Karpal maut dalam kemalangan jalanraya. Nasib baik Karpal mati. Jika tidak orang akan membicarakan mahkamah di luar mahkamah.

Tiada ulasan: