"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Bendi mampu cegah obesiti, diabetes


NAJJEEHA A HADI 


Bendi, juga dikenali sebagai lady finger adalah salah satu daripada sayur-sayuran sangat berkhasiat, biasanya dimakan ketika buahnya berwarna hijau, lembut, dan belum matang.

Tumbuhan berbunga ini berasal dari keluarga Malvaceae (Mallows) dan dinamakan secara saintifik sebagai abelmoschus esculentus.

Tanaman ini banyak ditanam di negara-negara yang beriklim panas lembap. Kebanyakan bendi diguna segar sebagai sayuran (segar mentah, rebus atau goreng) dan dibuat jeruk.

Biji bendi boleh dibuat serbuk kopi sementara daunnya untuk makanan ruminan dan batangnya diproses jadi serat.

Buah bendi didapati kaya dengan 90% air, 7% karbohidrat, 2% protein dan 1% serat, garam galian dan vitamin, terutamanya vitamin B.

Bendi juga merupakan sejenis buah yang paling kaya dengan kandungan kalsium.

Sebenarnya biji sayur bendi boleh dijadikan sebagai alternatif kepada kopi. Baik bagi mereka yang ingin mengelakkan kafein dalam kopi. Daun sayur bendi juga boleh dimakan sebagai sayur.

Kandungan serat yang tinggi di dalam buah bendi telah di buktikan melalui beberapa kajian saintifik.

Oleh itu, ramai pakar kesihatan mencadangkan pengambilan bendi bagi menyamankan sistem pencernaan di dalam badan kita.

Ini kerana, bendi kaya dengan gentian yang membantu proses pencernaan di dalam badan dengan membantu pergerakan usus dengan betul.
  
Seterusnya ialah bendi dapat mencegah penyakit diabetes. Tanaman ini di kenali untuk membantu dalam pencegahan penyakit kencing manis. Ianya kaya dengan gentian yang membantu dalam pencegahan penyakit ini.

Oleh itu, amatlah disarankan agar pengambilan bendi di dalam pemakanan kita agar dari awal dapat mencegah penyakit ini.

Bendi juga mempunyai kandungan vitamin B12 iaitu folates. Folates umumnya diperlukan bagi wanita yang mengandung bagi menjaga kesihatan bayi.

Ini kerana folates telah diyakini dapat mengurangkan kecacatan tiub neural bayi yang baru dilahirkan. Jadi bendi amatlah disyorkan untuk wanita dalam tempoh konsep pralahir atau mengandung.

Selain itu, kandungan vitamin K di dalam bendi juga amat penting bagi tubuh kita. Vitamin K merupakan komponen utama dalam proses pembekuan darah. Vitamin K juga memainkan peranan penting dalam mengukuhkan tulang dalam badan kita.

Penggunaan bendi, sama ada dalam bentuk mentah atau dimasak, boleh mengelakkan obesiti kepada tahap yang hebat.

Ini kerana tidak ramai yang tahu bahawa obesiti tidak semestinya disebabkan oleh pengambilan makanan yang berlemak dan berkalori tetapi juga disebabkan oleh kekurangan nutrient dalam badan.

Bendi yang kaya dengan nutrien dapat mengekalkan keseimbangan zat di dalam badan kita hingga obesiti dapat dicegah.

Bagi pesakit jantung dan pesakit yang mempunyai tekanan darah yang tinggi, pengambilan bendi amatlah disarankan kerana sayuran buah ini dapat memastikan penyerapan yang lebih rendah kolesterol sekali gus dapat mencegah penyakit jantung dan penyakit yang berlaku disebabkan oleh kolesterol dalam darah.

Kolesterol adalah kandungan utama dalam badan yang mencetuskan obesiti dan penyakit jantung.
  
Bendi juga dikenalpasti dapat merawat pelbagai penyakit iaitu antaranya termasuklah merawat asma, mencegah kanser kolon dan sembelit. Bendi merupakan sayuran buah yang mudah didapati di mana sahaja.

Marilah kita mengamalkan gaya hidup sihat dengan memulakan pengambilan bendi ke dalam makanan seharian kita.

Alam: Tumbuhan
Divisi: Magnoliophyta
Kelas: Magnoliopsida
Order: Malvales
Keluarga: Malvaceae
Genus: Abelmoschus
Spesies: A. esculentus
Nama binomial: Abelmoschus esculentus

Penulis ialah pelajar Bachelor of Pharmacy, Universitas Padjadjaran, Bandung, Indonesia. 

-harakahdaily-

Tiada ulasan: