"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Apa peranan anak presiden Pas dalam misi ke Myanmar?

BORHAN AHMAD
Khalil dan Rosfazilah yang bertugas sebagai tukang masak dalam kapal 'Food flotilla for Myanmar'.
Khalil dan Rosfazilah yang bertugas sebagai tukang masak dalam kapal 'Food flotilla for Myanmar'.
Apakah peranan anak kepada presiden Pas yang juga timbalan ketua Pemuda Pas, Mohd Khalil Abdul Hadi dalam kapal 'Food Flotilla for Myanmar' sekarang kini menjadi tanda tanya.

Ini kerana, secara terbukanya, Khalil hanyalah bertugas sebagai tukang masak di atas kapal yang turut disertai ramai pemimpin Umno itu.

Antara pemimpin Umno di atas kapal itu adalah Datuk Seri Reezal Merican Naina Merican, timbalan menteri luar serta Datuk Seri Abdul Azeez Rahim, pengerusi Tabung Haji yang juga Ketua Misi itu.

Seorang petugas sukarela di atas kapal itu, Rosfazilah Mohd Noor memperkenalkan Khalil dalam facebooknya. Menurut Rosfazilah, suami beliau, seorang pemimpin Yayasan Amal, Jamuliddin Elias yang turut menyertai misi itu memperkenalkan Khalil kepadanya.

"Ummi...mai sat..ni la ..Ustaz Khalil...anak Ustaz Hadi"...haha...aku termanggu...," tulis Rosfazilah dalam facebook sambil menyiarkan gambar beliau dengan Khalil.

Misi yang membawa 2,300 tan makanan, keperluan perubatan, keperluan harian, pakaian dan selimut, dijangka belayar selama 18 hari melalui Laut Andaman untuk sampai ke Yangon dan kem pelarian di Bangladesh.

'Food Flotilla for Myanmar' yang dianjurkan oleh Kelab Putra 1Malaysia dan Majlis Perundingan Pertubuhan Islam Malaysia itu disertai 195 sukarelawan dari 12 negara melibatkan pasukan perubatan, tenaga pengajar, pengamal media tempatan dan antarabangsa serta wakil badan bukan kerajaan tempatan dan luar negara.

Yayasan Amal milik Pas antara yang menyertai misi ini selepas ia dilepaskan dengan rasminya oleh Datuk Seri Najib Razak bersama timbalan presiden Pas, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man.

Semalam, sebanyak 500 tan bekalan makanan dan keperluan bernilai RM5 juta diserahkan kepada kerajaan Myanmar untuk diagih kepada etnik Rohingya di Rakhine.

Yang dipertikaikan adalah kenapa ia diserahkan kepada kerajaan Myanmar yang dipersalahkan dalam kes kezaliman ke atas pelarian Rohingya.

Presiden Amanah, Mohamad Sabu dalam satu ceramahnya berkata, "kini Pas benar-benar sekapal dengan Umno" apabila merujuk kepada misi ini.

Tiada ulasan: