"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Tun M paling layak cabar Najib sebagai PM, kajian UM








Tun M paling layak cabar Najib sebagai PM, kajian UM

Tun M paling layak cabar Najib sebagai PM, kajian UM

Kajian yang dibuat oleh Universiti Malaya (UM) mendapati, Tun Dr Mahathir Mohamad adalah tokoh yang paling layak untuk mencabar Datuk Seri Najib Razak sebagai perdana menteri dalam pilihan raya umum ke 14 (PRU 14) nanti bagi pihak Pakatan Harapan (PH).
Dalam kajian itu, Mahathir mendapat peratus pengundian paling dekat dengan Najib untuk calon perdana menteri berbanding calon-calon lain.



Najib mendapat 21% dengan diekori Mahathir 18% iaitu hanya tiga peratus di belakang Najib.
Datuk Seri Anwar Ibrahim mendapat 10%, Datuk Seri Hishamudin Hussein (9%) dan Datuk Seri Abdul Hadi Awang (7%).
Ia adalah keputusan yang diumumkan oleh UM dalam kajian terbaru mereka.
Kajian dibuat dari 1 Julai hingga Disember 2017 yang melibatkan 12 kawasan parlimen di seluruh negara dengan menggunakan 50 enumerator dan 1550 respondan terlibat dalam kajian ini.
Ketua panel penyeledikan ini adalah Pro Madya Dr Awang Azman Awang Pawi dari UM.
Ia turut disertai oleh empat penyelidikan lagi iaitu tiga dari UM dan seorang lagi dari UKM.
Dua pembantu penyelidik juga terlibat dalam kajian.
Sebelum ini, Retreat Pakatan Harapan (PH) pada awal Disember lalu telah memilih Mahathir sebagai calon PM manakala Presiden PKR, Datuk Seri Dr Wan Azizah Ismail sebagai calon TPM mereka namun PKR belum membuat keputusan.
Sekarang ini kempen sedang rancak dibuat oleh untuk mencalonkan Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali sebagai bakal calon PM PH.
Turut terlibat dalam kempen ini adalah suara rasmi kerajaan negeri Selangor, Selangorkini.my melalui berita terbaru mereka.
Dalam berita itu, Azmin dilaporkan sebagai layak jadi calon PM Pakatan Harapan.
Satu poster Kabinet Bayangan PH dengan Azmin sebagai PM juga kini disebarkan di media sosial.

Tiada ulasan: