"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Tiba-tiba powerbank meletup


“Tiba-tiba ada bau hangit dan bunyi letupan di sebelah pipi kiri saya,” kata Rus Nur Adilla Rusli yang terkejut apabila power bank yang diletakkan di atas katil secara tiba-tiba meletup kelmarin.

Kejadian kira-kira pukul 3.50 pagi Isnin itu menyebabkan beberapa bahagian tilam di dalam biliknya di rumahnya di Klang, Selangor, rosak terbakar.

Menurutnya, dia bernasib baik kerana tidak berada di atas tilam terbabit dan sempat menghidu bau hangit ketika cuba untuk tidur.

“Ada hikmah saya tidak dapat tidur malam tadi. Ketika saya cas power bank dan letak di atas tilam sebelah bantal saya baring tiba-tiba ada bau hangit.

“Saya terus bangun dan melompat dari katil selepas mendapati power bank saya dah mula meletup dan mengeluarkan api,” katanya menerusi posting yang dimuat naik di laman Facebook.

Rus Nur Adilla terus meminta pertolongan daripada ayahnya yang berada di bilik sebelah dan pada mulanya berjaya memadamkan api sebelum merebak.

Bagaimanapun, ketika ayahnya cuba mengangkat peranti berkenaan secara tiba-tiba power bank terbabit meletup kembali.

“Saya dah menggelabah gila, lari dan ketuk bilik mak abah pula. Mak abah keluar, saya terus beritahu yang power bank saya terbakar.

“Kemudian abah suruh ambil kain basah dan tutupkan atas powerbank itu. Selepas beberapa minit, tengok api dah tak ada, abah cuba nak ambil power bank itu untuk dibuang.

“Tetapi secara tiba-tiba power bank itu meletup sekali lagi dan nasib baik abah sempat mengelak daripada terkena percikan api dari power bank tersebut,” kata Rus Nur Adilla.

Penuntut Universiti Teknologi Mara (UiTM) Shah Alam berkata, dia tidak pasti punca letupan itu dan power bank berkenaan baharu saja dibeli secara dalam talian di sebuah portal beli-belah terkenal.

“Saya beli power bank jenama Pineng dari Lazada ketika ada jualan murah tempoh hari. Jenama yang Pineng inilah yang terbakar.

“Nak kata overcharge tak juga sebab saya baru saja charge power bank itu. Cuma nak nasihatkan pada korang semua, tak perlulah guna power bank atau kalau nak guna juga,’ katanya

Tambahnya, dia masih trauma dengan kejadian terbabit dan berharap ia dapat dijadikan pengajaran buat semua.

“Tolong berhati-hati. Jangan letak power bank itu dekat dengan barang-barang mudah terbakar. Kalau tidak, macam inilah jadinya.

“Perkongsian ini bukan untuk menakutkan orang tetapi untuk diri saya agar lebih berhati-hati dan mungkin anda semua juga perlu berhati-hati,” katanya. – Mynewshub
-kualalumpurpost

Tiada ulasan: