"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Ahli PKR meningkat mendadak cetus kebimbangan

PEMILIHAN PKR | Sejak bulan Jun, keanggotaan PKR meningkat secara mendadak. Setiausaha Agung PKR Datuk Saifuddin Nasution pada Julai lalu mengumumkan seramai 788, 534 ahli parti layak mengundi.

Beliau juga memaklumkan terdapat 221,019 orang menyertai parti itu di antara 6 ke 25 Jun tahun ini.

Ini bermakna, sepanjang hampir 20 hari itu, PKR menerima permohonan ahli baru sebanyak 62,837 orang sehari.

Dalam tempoh itu, PKR Selangor mendapat bilangan anggota baru yang terbesar, iaitu 62,837, mewakili kenaikan 35.33 peratus. Ini diikuti oleh PKR Sabah, yang merekrut 39,319 ahli baru atau peningkatan sebanyak 40.74 peratus.

PKR Negeri Sembilan dan Melaka menggandakan keahlian mereka dalam masa 20 hari itu. Keahlian PKR Johor meningkat 81.5 peratus dalam tempoh itu manakala keahlian PKR Terengganu meningkat sebanyak 62 peratus pada jangka waktu sama.

PKR adalah satu-satunya parti politik di Malaysia yang telah menggunakan sistem satu ahli layak dapat satu undi untuk pemilihan kepimpinan pusatnya. Ia dimulakan pada 2010 sebagai tawaran pendemokrasian.

Tetapi peningkatan keahlian sebanyak 40 peratus secara mendadak telah menarik perhatian calon-calon bertanding yang menyuarakan kebimbangan mengenai hal itu.

Beberapa pemimpin cabang PKR memberitahu Malaysiakini bahawa walaupun mereka menjangkakan akan berlaku pertambahan anggota parti, mereka tidak menjangkakan ahli-ahli baru ini yang tidak terbiasa dengan amalan dan sejarah parti, dibenarkan untuk mengundi.

"Mereka mungkin tidak memahami sumbangan para pemimpin parti yang lebih tua dan kurang terlihat yang menawarkan dirinya sebagai calon, atau perjuangan yang mereka lalui," kata satu sumber.

Beberapa pemimpin bahagian memberitahu Malaysiakini bahawa tarikh akhir untuk pengundi yang layak sepatutnya ditetapkan sebelum kemasukan ahli-ahli baru secara tiba-tiba untuk mengelakkan usaha mengganggu atau membatalkan proses pemilihan, contohnya, bekas ahli saingan PKR mengambil alih parti itu.

Semasa dihubungi, Timbalan Pengerusi Jawatankuasa Pemilihan PKR Adzman Hedra memberi jaminan bahawa ahli-ahli tertakluk kepada proses saringan yang ketat, yang dimuktamadkan pada 15 September tahun lalu.

Adzman menjelaskan parti itu dapat menampung bilangan anggota baru dalam tempoh yang singkat kerana PKR telah menyediakan sistem pendaftaran dalam talian.

"Biro politik telah membincangkan ini dan mereka mahu anggota baru mengundi untuk menyuburkan (mengamalkan) amalan demokrasi di PKR.

"Kami telah mempromosikan parti kami selama 20 tahun yang lalu dan kini kami jadi parti pemerintah, orang berbondong-bondong menyertai kami. Kami tidak boleh menghentikannya.

"Kami masih perlu meneliti siapa yang menyertai parti kami. Mereka yang terdiri daripada bekas pemimpin atau calon pilihan raya untuk parti lain, seperti Umno, akan dikenakan saringan yang lebih ketat berbanding anggota parti biasa, " katanya.

Tiada ulasan: