"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

AWAS!!!.Penjara tiga bulan jika beri merpati makan di tempat awam

BANGKOK - THAILAND. Dewan Bandaraya Bangkok bercadang untuk melaksanakan hukuman tiga bulan penjara dan denda sebanyak 25,000 Bhat (RM3,187) kepada mana-mana individu yang memberi makan burung merpati di bandar tersebut.

Langkah itu bagi mengawal populasi selain menangani isu kebersihan dan pencemaran bau disebabkan najis burung berkenaan.

Perdana Menteri Prayut Chan-o-cha pada Khamis meminta Dewan Bandaraya Bangkok dan organisasi pentadbiran tempatan di seluruh negara supaya mengetatkan peraturan bagi menghalang orang ramai daripada memberi makanan kepada burung merpati di tempat awam sebagai langkah memastikan kebersihan sentiasa terjaga.

Katanya, najis burung merpati yang berasid menyebabkan kerosakan peralatan sekali gus meningkatkan kos penyelenggaraan.

“Kita memang sediakan peraturan, tetapi orang ramai seolah-olah tidak mengendahkannya.

“Mungkin hukuman lebih keras mampu memberi pengajaran kepada mereka untuk berhenti memberi makanan kepada burung merpati,” kata jurucakap Dewan Bandaraya Bangkok, Wanthani Watthana. - Bangkok Post.
-sinarharian

Tiada ulasan: