"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Ke mana syukur di himpunan Icerd semalam?

M Fakhrull Halim
Himpunan Icerd yang berlangsung semalam sepatutnya berlaku dalam 'format' penganjur dan peserta menyertainya dengan penuh kesyukuran.

Memang itulah yang dijanjikan oleh penganjur, Gerakan Pembela Ummah (Ummah), ketika mereka bertegas mahu meneruskan himpunan itu pada hari Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad mengesahkan tidak akan meratifikasi Konvensyen Antarabangsa Mengenai Pembasmian Diskriminasi Kaum (Icerd), 23 Nov lalu.

Tetapi, sepanjang tiga jam himpunan kesyukuran itu berlangsung semalam, yang kedengaran hanyalah: ancaman, amaran, seruan bangkit, serta doa agar kerajaan Pakatan Harapan (PH) dipendekkan umur kerana berani cuba membawa Icerd ke parlimen.

Presiden Umno Dr Ahmad Zahid Hamidi dalam ucapannya memberikan amaran agar PH tidak main-main dan mengusik orang Islam.

Presiden PAS Abdul Hadi Awang pula berpantun mengulang amaran yang pernah diucapkannya: agar lampu lampu merah jangan dirempuh, dan sarang tebuan jangan dijolok.

Jika tidak, kata Abdul Hadi, akan buruk dan besarlah padah menanti.

Baru 11 hari lepas, Timbalan Presiden PAS Tuan Ibrahim Tuan Man menyatakan harapan agar himpunan itu dapat meredakan ketegangan kaum, dan bukan menyemarakkannya.

Ada Melayu mengada-ngada

Tetapi semalam, begitu marak pula penceramah mengingatkan bahawa kaum bukan Melayu di negara ini ibarat beri petis hendak paha.

Malah, ada penceramah mendakwa bahawa yang tertindas di negara ini sebenarnya ialah kaum Melayu.

Mungkin kerana itulah himpunan tersebut berlangsung canggung sekali apabila terlalu banyak perkara berbeza ‘memancut-mancut’ dari mulut seorang demi seorang penceramah.

Adakah himpunan itu mahu bersyukur (seperti yang sepatutnya berlaku), atau mahu membuktikan tiada penindasan kaum berlaku di Malaysia?

Atau penganjur mahu menunjukkan sebenarnya orang Melayu yang tertindas?

Atau hendak marahkan bukan Melayu yang ‘mengada-ngada’.

Satu lagi persoalan: adakah penganjur dan peserta hendak marahkan PBB, atau hendak marahkan Waythamoorthy?

Pusat rujukan dan Pesuratan Melayu (PRPM) mendefinisikan diskriminasi sebagai; perlakuan membeza-bezakan sesuatu hal (kerana keturunan, warna kulit dan lain-lain).

Jadi, biarpun keistimewaan bumiputera digariskan dalam Perlembagaan Persekutuan sekalipun, ia masih tidak menafikan bahawa diskriminasi ada berlaku di negara ini.

Apa kesan pada hati

Yang sepatutnya dipancarkan oleh perhimpunan semalam ialah diskriminasi yang berlaku selama ini sifatnya tidak menindas. Diskriminasi ini berlaku kerana uniknya Malaysia. 'Diskriminasi' ini boleh diterima oleh semua kaum.

Format himpunan sepatutnya lebih menjemput agar semua kaum dapat turun untuk menunjukkan yang mereka menerima diskriminasi unik di Malaysia ini seadanya.

Perhimpunan semalam ialah peluang keemasan penganjur membuktikan perkara di atas, tetapi dipunahkan oleh penceramah yang hilang punca.

Ia kira-kira sama seperti pemidato yang tidak sempat menyiapkan teks ucapan sebelum hari pertandingan.

Akhirnya, yang dapat dilihat ketara daripada himpunan itu hanyalah dua percanggahan: kaum bukan Melayu di Malaysia tidak pernah ditindas, tetapi jika mereka berani mendakwa mereka tertindas, mereka akan menerima padahnya.

Mungkinkah kerana kecelaruan itu, semangat peserta himpunan kelihatan agak kendur?

Barangkali secara bawah-sedar, mereka turut terkeliru dengan pengisian himpunan kali ini?

Setiap orang berhak untuk berhimpun dan bersuara, tetapi yang akan diingati ialah kesan dan bekas dalam hati peserta dan pemerhati.

Himpunan semalam bersurai jam 5 petang - sejam lebih awal dari masa yang dibenarkan atas faktor cuaca yang tidak mengizinkan.

Benarkah himpunan tersebut tamat lebih awal kerana hujan? Atau kerana tumpuan peserta yang sudah tidak terik?

M FAKHRULL HALIM ialah wartawan Malaysiakini.

Tiada ulasan: