"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

6 sebab ibu bapa kena simpan tali pusat bayi

FMT Reporters
Tahukah anda mengenai keajaiban sel stem dari tali pusat yang mampu mengubati pelbagai penyakit?
Ia tidak perlu ditanam selepas kelahiran, tetapi kemajuan teknologi terkini merungkai keistemewaan tali pusat yang berupaya merawat hampir 80 jenis penyakit.

Darah dan tisu tali pusat bayi didakwa kaya dengan sel stem muda dan belum rosak kerana tidak terdedah kepada sebarang pencemaran.

Oleh itu, ia boleh berubah menjadi sel atau tisu yang boleh diguna semula untuk menjadi sel otot, sel saraf, sel jantung dan sel darah.

Kandungan tali pusat

Ia mengandungi banyak sel dan salah satu daripadanya adalah sel stem. Penyimpanan tali pusat adalah satu keputusan yang baik. Sekiranya ia tidak digunakan pada masa kini dan kepada anak anda, ia mungkin akan memberikan manfaat kepada ahli keluarga anda pada masa akan datang.

FMT Ohsem memetik laporan majalah Pa&Ma dan portal MyHealth mengenai sel stem dan fungsinya:

1. Sel stem ialah sel utama atau sel induk yang membentuk sel-sel lain, tisu dan organ tubuh manusia.

2. Tali pusat bayi yang baru lahir kaya dengan sel stem yang terbahagi kepada sel Hematopoietic dan sel stem Masenchymal.

3. Sel paling sempurna dan kombinasi 2 sel mempunyai risiko penolakan yang rendah semasa pemindahan.

4. Sel stem Hematopoietic dan sel stem Masenchymal berupaya mengubati penyait berkaitan leukemia, talasemia, limfoma dan anemia.

5. Dua sel ini mempunyai fungsi yang berbeza dan digunakan untuk merawat penyakit-penyakit yang berlainan.

6. Sel stem Masenchymal pula boleh merawat penyakit yang berkaitan dengan otot dan saraf seperti penyakit jantung, retina mata, osteoarthritis dan kencing manis.

Bagi anda yang bakal menyambut kelahiran bayi, pertimbangkan keputusan penyimpanan darah tali pusat anak kerana banyak kelebihan yang diperoleh.

Ia berupaya menyelamatkan nyawa dan mengubati anak anda dan adik beradik dan ahli keluarga yang lain.

Tiada ulasan: