"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Tanah DBKL: Ku Nan didakwa terima RM2juta daripada pemaju

Malaysia Dateline
Bekas Menteri wilayah persekutuan Tengku Adnan Tengku Mansor didakwa di Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur hari ini kerana menerima RM2juta daripada seorang ahli perniagaan berkaitan tawaran tanah yang melibatkan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL).

Hakim Azman Ahmad membacakan dakwaan ke atas Ahli Parlimen Putrajaya itu .

Ku Nan dituduh menerima sejumlah wan itu tanpa pertimbangan dari Cai Kin Kong melalui cek dari Aset Kayamas Sdn Bhd walaupun mengetahui bahawa Aset Kayamas, Sinerjuta Sdn Bhd, Fiber Vista Sdn Bhd, Era Ecoland Sdn Bhd, Garuda Searah Sdn Bhd dan Ujana Mutiara Sdn Bhd telah berurusan dengan kementeriannya.

Kesalahan itu didakwa dilakukan di cawangan bank CIMB Pusat Bandar Damansara pada 14 Jun 2016.

Tuduhan itu disabitkan di bawah Seksyen 165 Kanun Keseksaan, di mana ia adalah suatu kesalahan bagi seorang penjawat awam.

Mereka yang didapati bersalah boleh dipenjara sehingga dua tahun dan didenda.

Azman membenarkan ikat jamin RM500,000 dengan seorang penjamin.

Pada November, Tengku Adnan mengaku tidak bersalah menerima RM3juta daripada dua pemaju hartanah berhubung tawaran tanah itu.

Mengenai pertuduhan pertama, beliau dituduh menerima RM1juta daripada pemaju Tan Eng Boon, yang didakwa memberi suapan dan bersubahat dengan Tengku Adnan.

Eng Boon juga didakwa.

Tuduhan pertama dibuat di bawah Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia, dengan pertuduhan alternatif di bawah Seksyen 165 Kanun Keseksaan.

Mengenai pertuduhan kedua, Tengku Adnan dikenakan denda RM2juta daripada Cai.

Terdahulu hari ini, Timbalan Pendakwa Raya Julia Ibrahim berjaya memohon pelepasan yang tidak membebaskan kes RM2 juta atas alasan bahawa fakta kes RM1juta itu berbeza.

Kedua-dua kes itusebelum ini dijadualkan didengar oleh hakim yang sama.

Tiada ulasan: