"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Pegawai kanan polis didakwa cabul, laku persetubuhan luar tabii terhadap dua wanita

Seorang pegawai kanan polis berpangkat Superintenden dihadapkan ke Mahkamah Sesyen di Kangar semalam atas dua pertuduhan mencabul dan dua pertuduhan melakukan persetubuhan bertentangan aturan tabii terhadap dua wanita, tahun lepas.

Supt Ghazani Ab Ghani, 49, yang bertugas sebagai sebagai Ketua Polis Daerah Padang Besar semasa kejadian, bagaimanapun mengaku tidak bersalah atas kesemua pertuduhan itu yang dibacakan di hadapan Hakim Datuk Ibrahim Osman.

Ghazani dituduh melakukan persetubuhan bertentangan aturan tabii terhadap wanita berusia 36 tahun dan menggunakan kekerasan jenayah dengan niat mencabul kehormatan wanita itu di dalam sebuah kereta, berhampiran Maktab Rendah Sains Mara (MRSM) Arau, antara pukul 10 malam hingga 11.30 malam pada 3 Julai 2017.

Tertuduh turut didakwa melakukan perbuatan serupa ke atas wanita berusia 29 tahun antara pukul 12.10 pagi hingga 1 pagi pada 31 Oktober 2017, di tempat sama juga di dalam sebuah kereta.

Bagi pertuduhan melakukan persetubuhan bertentangan aturan tabii, tertuduh didakwa mengikut Seksyen 377C Kanun Keseksaan yang membawa hukuman penjara maksimum 20 tahun manakala pertuduhan mencabul mengikut Seksyen 354 kanun sama yang memperuntukkan hukuman penjara maksimum 10 tahun dan denda atau disebat atau mana-mana dua hukuman itu, jika sabit kesalahan.

Mahkamah membenarkan Ghazani dibebaskan dengan jaminan RM30,000 dengan seorang penjamin bagi kesemua pertuduhan dan menetapkan 29 Jan tahun hadapan untuk sebutan semula kes.

Ghazani diwakili peguam M Puveneswaran dan K Kumaran manakala pendakwaan dikendalikan Timbalan Pendakwa Raya Datuk Razali Che Ani dan Mohd Nordin Ismail.
-Bernama

Tiada ulasan: