"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Zaharudin buktikan pendirian ‘setandan’ bekas pimpinan Pas tidak silap

ARIF ATAN
Pendirian sekumpulan pemimpin yang digugurkan dalam pemilihan sempena Muktamar Tahunan Pas ke-61 pada empat tahun lalu terbukti tidak silap.

Ketua Pemuda AMANAH Selangor, Abbas Azmi berkata, hal itu dibuktikan melalui pendedahan menantu Presiden Pas Datuk Seri Abdul Hadi Awang berhubung isu ‘kartel dedak’.

Menurut Abbas, penglibatan lima pemimpin Pas seperti disebutkan oleh Zaharudin Muhammad membuktikan penegasan sekumpulan bekas pemimpin Pas yang kini mengisi kepimpinan AMANAH mengenai hubungan Pas-Umno bukan sekadar rekaan.

“Jelas, siri pendedahan terbuka Zaharudin di Facebook itu memperlihatkan kepada rakyat kebenaran ‘setandan’ pemimpin Pas yang telah digugurkan pada muktamar empat tahun lepas.

“Panggilan ‘kartel dedak’ yang merujuk kepada penerimaan imbuhan dari Umno oleh pemimpin Pas tertentu telah dibuktikan melalui kenyataan dan pengakuan Zaharudin,” ujarnya ketika dihubungi Malaysia Dateline hari ini.

Untuk rekod, ‘setandan’ pemimpin Pas yang gugur merujuk kepada 18 bekas pimpinan Pas yang mempertahankan kerjasama politik dengan DAP dan PKR dalam Pakatan Rakyat disingkirkan pada pemilihan kepimpinan parti.

Penguasaan kumpulan yang dilabelkan pro-ulama selepas menyingkirkan kumpulan progresif dan aktivis berlaku tiga bulan selepas Mursyidul Am Pas, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat meninggal dunia.

Keputusan pemilihan Pas itu sekali gus menyaksikan kemuncak perpecahan Pas memandangkan beberapa tahun sebelum itu bibit-bibit keretakan sudah wujud dengan pelbagai label negatif seperti tidak walak, liberal dan munafik haraki.

Mengulas lanjut, Abbas berkata, pendedahan Zaharudin yang berkaitan dengan penularan audio Ahli Parlimen Bachok, Nik Abduh Nik Abdul Aziz menjelang PRU-14 lalu sebenarnya turut menjawab kekeliruan ramai pihak tentang sikap lunak Pas terhadap Umno-BN.

“Senarai lima pemimpin Pas terlibat dengan kod nama ‘Dr Hussam II (kepala no 1)’, ‘Mr NT’, ‘Mr KT’, ‘Mr KH’ dan ‘semua dah tahu’ merupakan bukti apa yang kita uar-uarkan sebelum ini tentang wujudnya ‘hubungan sulit’ pemimpin Pas tertentu dengan Umno.

“Paling ketara, apabila terdapatnya pimpinan Pas sangat menyokong dan mesra dengan Umno-BN menjelang PRU-14 bahkan sehingga hari ini,” tambahnya lagi.

Tiada ulasan: