"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

AMANAH bersyukur ‘kartel dedak’ akhirnya terdedah dari mulut Pas sendiri

NASUHA RAHMAN
Timbalan Presiden AMANAH Datuk Salahuddin Ayub melahirkan rasa syukur kepada Allah SWT akhirnya kebenaran kartel dedak yang pernah disyaki sepuluh tahun yang lalu dapat disaksikan secara umum pada hari ini.

Mengulas isu ini, beliau berkata rakyat dapat saksikan kebenaran ini apatah lagi ia bukan keluar daripada mulut pimpinan AMANAH tetapi daripada mulut pimpinan Pas sendiri.

Bagi Salahuddin, isu ini agak terlewat didedahkan oleh beliau dan rakan-rakan dalam pimpinan Pas waktu itu kerana telah mengesyaki kewujudan kartel dedak semenjak tahun 2008.

“Tapi akhirnya, orang kata ‘time will tell’, kenyataan itu terserlah dan diakui sendiri daripada mulut mereka (Pas) yang ada pada hari ini.

“Jadi saya bersyukur pada Allah SWT kebenaran itu lahir dan dapat disaksikan, dan bukan keluar daripada mulut pimpinan AMANAH pada hari ini tetapi keluar daripada mulut mereka sendiri,” katanya kepada Malaysia Dateline ketika ditemui pada majlis Iftar AMANAH di Wisma Amanah semalam.

Baru-baru ini, media melaporkan Zaharudin Muhammad yang juga bekas anggota Majlis Syura Ulama Pas mendedahkan wujudnya ‘kartel dedak’ dipercayai merujuk kepada kumpulan dalam parti itu yang didakwa menerima dana daripada pihak tertentu. Malah beliau mendakwa, pendedahan itu mendapat ‘restu’ Presiden Pas Datuk Seri Abdul Hadi Awang.

Beliau yang juga menantu kepada Abdul Hadi telah memberikan singkatan dan bayangan bagi nama kelima-lima individu yang didakwa terlibat dalam kumpulan kartel dedak tersebut.

Bagaimanapun dalam senarai itu, Zaharudin menafikan dua nama terlibat iaitu Menteri Besar Terengganu, Dr Ahmad Samsuri Mokhtar dan Ketua Pemuda Pas yang juga adik iparnya, Muhamad Khalil Abdul Hadi.

Namun beliau tidak menafikan tiga nama lagi yang dinamakan oleh pelbagai pihak sebagai terlibat iaitu Ketua Penerangan Pas, Nasarudin Hassan, ahli parlimen Bachok Nik Muhamad Abduh dan ahli parlimen Kuala Nerus Datuk Dr Khairudin Aman Razali.

Tiada ulasan: