"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

KESIAN MAHATHIR, BELUM APA2 SUDAH DITOLAK WARISAN

Shahbudin Husin
Cadangan agar Parti Warisan Sabah (Warisan) dijadikan parti peringkat nasional sekiranya Tun Mahathir Mohamad menjadi ahlinya tidak pernah dibincangkan oleh pemimpin parti itu.

Menurut laporan FMT, seorang ahli kanan parti itu yang enggan dikenali berkata, cadangan membuka pintu Warisan kepada bekas Pengerusi Bersatu itu akan menyebabkan parti berkenaan menyimpang daripada perjuangannya untuk rakyat Sabah.

“Secara terus terang, itu hanya rancangan, belum ada keputusan dibuat.

“Warisan ialah parti berpangkalan di Sabah dan perjuangannya untuk penduduk negeri itu.

“Jika parti itu diluaskan ke peringkat nasional bermakna Warisan perlu merombak perjuangannya,” katanya.

Menurutnya lagi, rakyat Sabah menyokong Warisan semasa PRU14 lalu kerana parti itu ditubuhkan atas dasar orang Sabah untuk Sabah.

“Presidennya, Shafie Apdal sendiri meminta rakyatnya memutuskan apa yang mereka boleh lakukan untuk Sabah, bukan apa yang dapat dilakukan (kerajaan) Sabah untuk mereka,” katanya.

Semalam, Pengerusi Tetap Warisan, Liew Vui Keong berkata, parti itu tidak menghadapi masalah untuk menerima penyertaan Tun Mahathir sekiranya perlu.

Bagaimanapun katanya, jika perkara itu berlaku, perlembagaan parti tersebut perlu diubah terlebih dahulu.

“Presiden boleh memutuskan sama ada parti itu perlu menjadi parti nasional dan hanya Setiausaha Agung, Loretto Padua dapat memberikan jawapan berhubung keahliannya,” katanya.

Kesian Tun Mahathir, baru diura-urakan tetapi sudah pun ditolak penyertaannya.

Akhirnya, menubuhkan sebuah parti baru semakin tidak dapat dielakkan lagi bagi Tun Mahathir untuk meneruskan perjuangannya. (Shahbudindotcom 20/07/2020)

Tiada ulasan: