"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Mahkamah benarkan penghakiman terus, Najib perlu bayar cukai RM1.69b

Hidir Reduan Abdul Rashid
Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur hari ini membenarkan permohonan Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) untuk penghakiman terus dalam dalam saman tuntutan cukai berjumlah RM1.69 bilion ke atas bekas perdana menteri Najib Razak.

Keputusan itu bermakna Najib perlu membayar cukai berjumlah RM1.69 bilion kepada LHDN.

Penghakiman terus adalah apabila mahkamah membuat keputusan tanpa melalui perbicaraan penuh, iaitu antaranya tanpa mendengar keterangan saksi.

Pada 22 Jun lalu, hakim Ahmad Bache menangguhkan keputusan terhadap permohonan LHDN itu, selepas penghujahan peguam pihak LHDN dan Najib.

Kerajaan memfailkan saman itu terhadap Najib pada 25 Jun 2019.

Saman itu menuntut RM1.69 bilion daripada Najib, dengan kadar faedah tahunan lima peratus bermula tarikh notis taksiran, serta ganti rugi kos serta relif lain yang dirasakan wajar oleh mahkamah.

Tiada ulasan: