"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Anwar disaran bakar SD MP BN&PN dan ‘move on’

Bakar SD dan ‘move on’, penyokong tegur Anwar jangan berharap pada wakil rakyat bertukar-tukar sokongan

Faiz Zainudin

PETALING JAYA: Ketua pembangkang digesa ‘bakar’ akuan sokongan Ahli Parlimen kepadanya dan tumpu kepada pengundi bagi pilihan raya umum ke-15, mengatakan Pakatan Harapan tidak patut berharap pada wakil-wakil rakyat yang bertukar-tukar sokongan ikut situasi.

Kumpulan penyokong Anwar Ibrahim, Otai Reformis, menggesa presiden PKR jangan membuang masa dengan dakwaan sokongan wakil rakyat untuk membentuk kerajaan baharu, lebih-lebih lagi daripada Ahli Parlimen Barisan Nasional dan Perikatan Nasional.

“Kita mula tertanya-tanya bilakah masanya PH akan berhenti berharap belas ehsan Ahli Parlimen PN-BN untuk ‘cross-over’,” kata setiausahanya, Abdul Razak Ismail.

Sekalipun presiden PKR itu mempunyai jumlah SD secukupnya untuk menubuhkan kerajaan, tiada jaminan sokongan wakil rakyat BN dan PN boleh diharapkan, seperti yang ditunjukkan dalam kemelut politik di Perak.

“Sewajarnya Anwar bakar sahaja SD itu dan mula turun ke negeri untuk bertemu pimpinan setempat dan ‘move on’,” katanya.

Razak juga mengingatkan Anwar yang kegagalan beliau menyediakan 15 Ahli Parlimen untuk sokong undian belah bahagi bagi menentukan sokongan Dewan Rakyat kepada Belanjawan 2021 di peringkat dasar memberikan persepsi “the game is already over”.

“Ia semakin jelas apabila peruntukan 22 kementerian lulus satu persatu di peringkat jawatankuasa tanpa banyak halangan setakat ini,” katanya.

Razak berkata PKR, DAP, dan Amanah perlu bekerjasama dengan pembangkang lain untuk menghadapi PRU-15, dan menambah PH sewajarnya sudah mengerakkan jentera di peringkat bahagian dan cawangan.

“PKR dan Amanah harus berbincang untuk ambil alih kawasan yang dimenangi PPBM dan kumpulan pro Azmin Ali,” katanya, merujuk kepada bekas timbalan presiden PKR yang berhijrah ke PN.

“Tumpu untuk rampas semula 11 kawasan Parlimen yang PKR menang tetapi ‘lari’ mengikut Azmin.”

Razak berkata, PH perlu mengambil peluang daripada situasi antara UMNO dan PPBM.

“Pergeseran UMNO-PPBM akan berlarutan hingga PRU-15. Sabotaj-mensabotaj akan berlaku antara dua parti itu.”

Tiada ulasan: