"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Pulak!!! Dia ni minum air ketum ke APA?

Bersatu salahkan DAP, PKR punca politik negara tidak stabil

ARIF ATAN

Ketua Penerangan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu), Wan Saiful Wan Jan menegaskan situasi politik negara yang tidak stabil pada masa ini berpunca daripada DAP, PKR dan sekutu-sekutunya.

Menurutnya, Anwar Ibrahim, Lim Guan Eng dan rakan-rakan pemimpin Pakatan Harapan (PH) itu terus menerus menggugat kestabilan negara hingga mempengaruhi penurunan penarafan Malaysia oleh Fitch Ratings.

“Kali ini mereka mempergunakan penarafan Fitch untuk menuntut undi tidak percaya.

“Sebenarnya merekalah yang menyebabkan politik kita tidak stabil. Merekalah yang mensabotaj kestabilan politik dan ekonomi negara sehingga kita semua tanggung kesannya.

“Siapa yang menyebabkan politik negara kita tidak stabil sekarang? Jawapannya ialah DAP, PKR dan sekutu-sekutunya yang yang tak habis-habis dengan usaha menggugat kestabilan kerajaan yang ada.

“Siapa yang mensabotaj dan menggugat kestabilan ini? Siapa yang menyebabkan Fitch memberi ulasan sebegitu sekali?

“Jawapnya ialah Anwar, Lim Guan Eng, dan kawan-kawan mereka,” tegas Wan Saiful dalam satu kenyataan hari ini.

Pengerusi Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) itu menganggap Fitch tidak akan menyebut tentang ketidakstabilan politik yang ditanggung oleh negara jika Anwar, Guan Eng dan “sekutu-sekutunya” ‘diam’ seketika.

“Kalau mereka menyokong usaha kerajaan semasa krisis Covid-19 ini, atau paling tidak pun diam sekejap buat sementara, maka tidak wujudlah masalah yang Fitch sebut itu,” hujahnya.

Tegasnya, penarafan Fitch itu harus menjadi isyarat agar berhenti segera bermain politik sebaliknya fokus membantu rakyat seperti yang diusahakan oleh Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin.

“Barulah negara akan stabil dan penarafan akan jadi baik. Ini tidak. Dia yang berterusan merosakkan keadaan tapi nak salahkan orang lain,” bidasnya.

Kelmarin, Majlis Presiden PH menggesa agar kerajaan menyegerakan dan mengutamakan usul undi tidak percaya yang telah dibawa Ahli-Ahli Parlimen dalam sidang Dewan Rakyat yang berlangsung sehingga 17 Disember ini.

Mereka menjelaskan langkah tersebut perlu bagi menamatkan spekulasi berkaitan ketidaktentuan hala tuju politik, merancakkan semula pertumbuhan ekonomi, dan mengembalikan keyakinan terhadap pentadbiran negara.

Selain Anwar dan Guan Eng, Presiden AMANAH Mohamad Sabu dalam kenyataan bersama itu berpendirian penurunan penarafan Malaysia dari AAA- ke BBB+ pada 4 Disember lalu oleh Fitch Ratings memberi tamparan hebat kepada kerajaan khususnya Menteri Kewangan.

Mengulas lanjut, Wan Saiful sekali lagi mengulang dakwaan bahawa strategi undi tidak percaya dan usaha mahu merampas kuasa sebagai strategi DAP, PKR dan rakan-rakan PH yang berkepentingan peribadi untuk terus menggugat kestabilan kerajaan.

Tiada ulasan: