"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

70% saham syarikat dapat hak pasir Melaka warga asing

MALAYSIA DATELINE

Ekoran pendedahan yang dibuat oleh Datuk Idris Harun tentang penyelewengan pasir di Melaka, seorang ahli Umno, Datuk Lokman Noor Adam membuat laporan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) di Putrajaya semalam.

Ekoran laporan ini, SPRM membuka satu kertas siasatan berhubung projek penambakan laut di Melaka yang dipercayai berlaku kegiatan rasuah.

SPRM dalam kenyataan memaklumkan ada menerima aduan rasuah daripada Presiden Laskar Siber Malaysia Datuk Lokman Noor Adam berhubung projek berkenaan.

“Aduan yang dibuat di Ibu Pejabat SPRM akan dikepilkan dalam kertas siasatan berkenaan dan SPRM akan menjalankan siasatan menyeluruh berhubung kes ini meliputi semua aspek yang dibangkitkan dalam aduan tersebut,” menurut kenyataan SPRM  itu.

Dalam laporan yang dibuat di pejabat SPRM petang semalam itu, Lokman mendedahkan lebih 70% pemegang saham syarikat yang mendapat hak penambakan pasir seluas 1,190 ekar itu adalah rakyat asing.

Salah satu darinya adalah sebuah syarikat private limited dari Singapura yang memegang saham utamanya iaitu sebanyak 49%.

Lebih merisaukan, kata Lokman, syarikat ini telah memperolehi lesen perlabuhan dari Kementerian Pengangkutan yang mana menterinya adalah dari MCA.

“Laporan SPRM ini dibuat bagi meminta pihak SPRM menyiasat ketulusan pemberoan konsesi penambakan laut yang dikhabarkan didalangi oleh seoran individu yang disyaki telah menerima habuan bagi mempengaruhi kerajaan negeri Melaka untuk menganugerahkan projek penambakan tersebut,” kata Lokman dalam satu kenyataan media beliau.

Beliau meminta siasatan diadakan segera bagi mengelakkan indvidu berkenaan dinamakan sebagai calon pilihanraya yang boleh merosakkan nama baik Umni dan menjejaskan oeluang calon Umno yang lain, kata Lokman.

“Perbuatan individu terbabit, jika benar, boleh disifatkan sebagai membuka pintu negara untuk dikuasai negara asing melalui penguasaan tanah dan pelabuhan Melaka,” kata Lokman yang sebelum ini disahkan semula sebagai ahli Umno selepas digantung keahliannya.

Tiada ulasan: