"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Jangan hukum individu tidak divaksin

DR ZAIDI ZAKARIA

Jangan pecat, jangan tukar/pindah tempat kerja kerana semata-mata tidak vaksin. Pandemik-epidemik Covid-19 ini semua orang jadi susah. Susah terutama bab kewangan; kekangan darurat dan PKP, kantung simpanan kering.

Bahkan, kita dikejutkan berita, bukan ratusan, tapi ribuan kes bunuh diri kerana tekanan hilang punca pendapatan. Bank-bank yang mengaut keuntungan bilion ringgit meskipun dalam tempoh PKP, tetap menuntut pinjaman hutang. Ah Long juga tidak mahu rugi walau satu sen!

Kerana itu, kerajaan dan majikan swasta wajar membantu pekerja masing-masing bukan menambah bebanan mereka dengan memecat atau ditukar/dipindah tempat kerja. Dipecat, amat jelas amat membebankan mereka.

Ditukar atau dipindah, jika mereka telah membeli rumah, mereka terpaksa pindah, hutang rumah kena bayar, sewa rumah tempat kerja baru kena bayar. Jika mereka belum beli rumah pun, bukan mudah nak cari rumah sewa di tempat kerja baru!

Semua ini, amat menyusahkan dan membebankan mereka. Walhal, mereka tidak lakukan apa-apa kesalahan.

Mereka tidak percaya kepada vaksin Covid-19. Kepercayaan kepada sesuatu atau makhluk ini bukan boleh dipaksa! Itu fakta!

Tidak adil menghukum mereka sedemikian hanya kerana mereka menolak divaksinkan. Carilah jalan damai dan harmoni untuk semua.

*DR ZAIDI ZAKARIA merupakan Pengarah Komunikasi AMANAH Negeri Pulau Pinang.

Tiada ulasan: