"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Netizen persoal tayang gambar solat Jabatan Amal, sukarelawan lain tak buat pun

FAZLI RADZI

Orang ramai dilihat mempersoal sikap Pas melalui unit sukarelawan parti itu, Jabatan Amal yang dianggap cenderung menayang gambar mereka sedang mengerjakan sembahyang.

Rata-rata warganet berpendapat sukarelawan lain sama ada individu mahupun NGO tidak pula berbuat demikian.

Reaksi netizen itu susulan tindakan Yang Dipertua Pas Selayang, Zaidy Abdul Talib memuatnaik gambar sekumpulan anggota Jabatan Amal yang terlibat dengan bantuan banjir bersolat secara berjemaah.

Zaidy yang juga bekas Adun Taman Templer menerusi hantaran itu di Facebook berkata, mereka itulah pemuda Islam yang dilahirkan daripada sistem tarbiyah Jabatan Amal Malaysia yang paling cepat menghulur bantuan.

“Mereka beramal kerana Allah seperti mana dendangan lagu tema Al Amal, tiada sebarang ganjaran duniawi, terus berkerja dan bekerja, kerana mereka faham ianya juga adalah ibadah disamping ibadah khususiah, solat tetap terjaga.

“Tabik spring Jabatan Amal Selayang dan seluruh Jabatan Amal Malaysia yang terlibat dengan bantuan banjir,” katanya.

Pengguna Facebook, Zulkifli Harun dalam komentarnya mempertikaikan apa istimewanya Jabatan Amal berbuat demikian.

“Apa faedah nak tunjuk depa solat. Orang lain pun solat juga lepas bantu mangsa. Cari publisiti nak menunjuk-nunjuk,” katanya.

Hal sama juga dibangkitkan Fahmi Bai yang menulis, “Orang lain pnn sembahyang juga” manakala Zainuddin Zainuddin pula secara sinis berkata, “Abdullah bin Ubay pun dulu solat saf depan.”

Sementara itu, Kustila Anum bertanyakan, “Kenapa Unit Amal ni bagi bantuan suka up gambar solat? Sukarelawan lain tak post, ok saja.”

Persoalan Kustila itu kemudiannya dijawab pengguna Facebook yang menggunakan akaun, John Cruise, “Sebab diorang ahli politaik, kenalah tunjuk bagus.”

Bagi Kamaludin Ibrahim, tidak perlu tunjuk mengerjakan sembahyang itu kerana dibimbangi timbulnya fitnah ibarat tangan kanan memberi tangan kiri tidak tahu.

“Buat tu (solat) kerana Allah ‘kan? Bukan kerana politik,” ujarnya lagi.

Tiada ulasan: