"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Selepas dipecat, Khairuddin kata mereka yang roboh perpaduan MN bernafsu duniawi

MALAYSIA DATELINE

Selepas dipecat Presiden Pas sebagai ahli jawatankuasa (AJK) Pas Pusat Datuk Dr Khairuddin Aman Razali dalam entri terkininya terus mempertahankan Muafakat Nasional (MN) yang dimeterai pada September 2019.

Katanya, mereka yang cuba merobohkan perpaduan Pas Umno adalah mereka yang berkepentingan diri dan berhawa nafsu duniawi bukan demi kepentingan umat.

“Mereka yang cuba merobohkan perpaduan ahli dua parti Melayu Islam tentulah mereka yang berkepentingan diri dan berhawa nafsu duniawi bukan demi kepentingan umat,” katanya.

Khairuddin yang juga Ahli Parlimen Kuala Nerus berkata MN telah berjaya mendamaikan dua kelompok umat Islam Melayu yang “berperang” lebih 41 tahun sejak 1978 kerana politik.

Bahkan katanya ramai yang menangis kesyukuran kerana perpaduan ini berjaya dibentuk setelah sekian lama Pas dan Umno bermusuh.

“Ia bukan isu perpaduan pemimpin kerana pemimpin politik meskipun bergaduh masih boleh duduk semeja makan dan minum senyum dan tawa tetapi ia melibatkan hubungan ahli marhaen yang lurus dan tulus dengan parti masing-masing,” kata beliau.

Beliau juga mengaskan menjadi tanggungjawab pemimpin untuk memperkasakan dan menyuburkan lagi perpaduan yang telah berjaya dibina ini.

Ini kerana tegasnya perpaduan antara umat Islam dari dua kelompok besar melebihi empat juta ahli ini pada hukum Syaraknya wajib diusahakan bukannya sunat.

Hari ini Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang mengesahkan jawatan Khairuddin Razali sebagai AJK Pas digugurkan.

Pemecatan itu dibuat tidak sampai dua bulan dia dilantik ke jawatan itu, setelah tewas dalam pemilihan pusat parti itu.

Pengguguran Mohd Khairuddin itu dibuat parti pada mesyuarat yang diadakan kelmarin di ibu pejabat parti itu, di Kuala Lumpur.

Mohd Khairuddin merupakan antara tiga pemimpin tertinggi Pas yang dilantik semula sebagai AJK Pas bagi sesi 2021-2023 selepas tewas dalam pemilihan parti di samping Dr Mohd Zuhdi Marzuki dan Nik Abduh Nik Abdul Aziz.

Tiada ulasan: