"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

‘Saya mengaku tak vaksin dan bawa orang tak vaksin ke Saudi’ – Penceramah bebas

TANGKAP layar dari Instagram seorang penceramah bebas mengenai vaksin. - INSTAGRAM

Media Mulia

PETALING JAYA: Seorang penceramah bebas dikecam selepas membuat pengakuan secara terbuka di Instagram bahawa dia tidak divaksin dan kemudiannya membawa orang yang tidak divaksin ke Arab Saudi.

Dalam akaun Instagram itu, dia menulis: “Saya mengaku saya tidak vaksin dan bawa orang yang tak vaksin ke Saudi. Vaksin MM. Sebab vaksin ini dah pupus. Ramai juga jemaah tak ambil pun vaksin ni. Seperti segala jenis vaksin lain akan pupus dan tamat tempoh. Vaksin juga adalah duit dan mata pencarian untuk mereka bergelar ‘pakar'”.

Menteri Kesihatan, Khairy Jamaluddin baru-baru ini berkata, pihak kementerian mengesan ketidakpatuhan kepada prosedur operasi standard (SOP) apabila 14 peratus daripada 122 kes Omicron membabitkan jemaah umrah tidak menerima suntikan vaksin.

Beliau memberitahu, pihaknya sedang meneliti alasan 17 jemaah terbabit mengenai perkara itu.

“Di sini, wujud isu ketidakpatuhan prosedur operasi standard kerana hanya mereka yang divaksin saja sepatutnya dibenarkan melakukan perjalanan. Kita akan bincang dengan kementerian terlibat supaya agensi pelancongan dapat patuh dengan syarat kita letakkan,” katanya.

Kenyataan terbuka penceramah bebas itu membuatkan akhmal_zainudin menulis: “Jangan disebabkan ustaz, Malaysia kena banned (dilarang) dariapda menunaikan haji”.

Di platform Twitter pula, ramai yang mahu polis menyiasat kenyataan ustaz terbabit.

Tiada ulasan: