"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Ramasamy disiasat mengapi-apikan kaum dalam isu anak Loh

Malaysiakini

Pihak polis mengesahkan siasatan sedang dijalankan terhadap Timbalan Ketua Menteri II Pulau Pinang P Ramasamy susulan kenyataannya di Facebook yang didakwa mendatangkan rasa tida puas hati pelbagai pihak.

Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman Abd Jalil Hassan berkata, pihaknya menerima laporan berkait hantaran Facebook Ramasamy bertajuk “Penukaran agama secara unilateral di Perlis? Perasaan situasi yang berulang lagi” bertarikh 13 Februari lalu.

Menurutnya, kenyataan itu dikatakan bersifat provokatif dan mencetuskan rasa tidak puas hati pelbagai pihak kerana mengaitkan pihak berkuasa agama Perlis dengan istilah pengislaman unilateral, penculikan, manipulasi, paksaan dan ancaman dalam mengulas isu hak penjagaan anak-anak Loh Siew Hong.

"Sekatan 23 Februari sebnayak enam laoran polis diterima berhubung isu yang sama. Siasatan masih diteruskan dan PDRM menasihatkan orang ramai agar tidak membuat sebarang spekulasi yang boleh menjejaskan siasatan.

"PDRM turut menasihati orang ramai agar cakna dan prihatin terhadap isu-isu yang menyentuh sensitiviti agama dan kaum. 

“Orang ramai digesa menjadi pengguna media sosial yang bijak dan berhemah dan tidak menggunakan platform itu sehingga boleh mendatangkan kegentaran awam dan mengugat keharmonian negara," katanya dalam kenyataan media, hari ini.

Tambah Abd Jalil siasatan terhadap Ramasamy itu dijalankan mengikut Seksyen 505 (c) Kanun Keseksaan kerana mengeluarkan kenyataan dengan niat mengapi-apikan golongan atau kaum dan Seksyen 504 Kanun Keseksaan iaitu kenyataan mengaibkan yang boleh menyebabkan pecah keamanan.

Selain itu katanya, siasatan juga dibuat di bawah Seksyen 233 Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 kerana penggunaan tidak wajar kemudahan rangkaian atau perkhidmatan internet.

Tiada ulasan: