"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Mahathir: ‘Apa yang hendak saya buat dengan saki-baki kehidupan ini?’

TUN DR MAHATHIR MOHAMAD

Alhamdulillah, saya telah pulih dari serangan teruk ke atas kesihatan saya.

Demikian semasa diserang saya putus harapan. Saya percaya masa saya sudah tiba.

Tetapi Alhamdulillah hari ini saya kembali sihat, hampir seperti orang biasa.

Saya tertanya-tanya apakah yang hendak dilakukan oleh saya dengan saki-baki kehidupan ini? Apakah ia setakat makan minum, berseronok sahaja. Masa tentu tidak panjang. Saya sudah berumur 97 tahun. Apakah masa yang pendek ini, harus dihabiskan begitu sahaja?

Untuk diri saya tidak ada lagi yang saya ingin. Teringat saya sebagai orang Melayu saya berasa terkilan kerana kita masih ketinggalan. Kita belum jadi bangsa maju.

Walaupun Malaysia diiktiraf sebagai negara middle income tetapi orang Melayu belum sampai ke tahap itu. Rata-rata orang Melayu masih miskin.

Kemampuan saya terhad. Tidak seperti dahulu di waktu saya menjadi Perdana Menteri. Tetapi kawan saya menekan bahawa jawatan tertinggi itu tidak penting.

Seorang yang sudah tua dan berpengalaman tidak dapat tidak sedikit sebanyak berpengaruh. Jika berminat gunakanlah saki baki pengaruh ini untuk bangsa.

Untuk kebaikan bangsa saya, bangsa Melayu, apakah sebabnya mereka tertinggal.

Saya mungkin salah tetapi saya berpendapat bangsa saya pandang ringan terhadap rasuah. Inilah sifat yang diguna oleh orang tertentu untuk selewengkan bangsa Melayu dari menolak yang salah.

Tidaklah boleh dinafikan kegagalan orang Melayu disebabkan mereka mudah pilih yang tidak baik kerana mudah. Yang mudah dan dekat lebih menarik apabila membuat pilihan. Mereka tidak fikir panjang.

Saya tidak akan ulas dengan panjang lebar kenapa rasuah membawa mudarat. Bagi saya dalam jangka masa yang masih ada pada saya, ia tidak menjadi pembaziran jika saya berusaha sungguh-sungguh untuk membanteras rasuah dalam kalangan bangsa saya. Saya jemput semua orang Melayu menyertai perjuangan ini.

Tiada ulasan: