"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Menanti Kata Muktamad Tok Guru

Zolkharnain Abidin
Husam Musa telah menyuarakan kesediaannya untuk menolak jawatan Menteri Besar Kelantan sekiranya dia ditawarkan untuk jawatan itu. Baginya, calon yang paling layak ialah Ahmad Yaakob berdasarkan kekananan dalam kerajaan dan parti.
Nik Mohd Amar juga menyatakan pendirian yang sama iaitu menyokong Ahmad Yaakob untuk menduduki kerusi itu sekiranya Tok Guru Nik Aziz mengundurkan diri.

Nampaknya, dua orang kanan Tok Guru iaitu TPJ II dan TPJ III Kelantan telah mempunyai pendirian dalam persoalan siapa bakal pengganti Tok Guru. Ahmad Yaakob yang tercalon adalah TPJ I.

Saya fikir kalau diberi peluang kepada exco kerajaan Kelantan yang lain untuk bersuara pun, rasanya mereka akan sependapat dengan kedua-dua orang kanan Tok Guru itu. Ahmad Yaakob, seorang yang kelihatan ‘cool’ sepanjang masa, menjadikannya sesuai menggantikan Tok Guru kerana dijangka pemilihannya tidak akan menjadikan politik Kelantan bergelora.

Nama-nama yang selama ini disebut sebagai pengganti Tok Guru, seorang daripadanya tidak bersedia dicalonkan dan seorang lagi menyokong calon lain, memberi laluan mudah kepada Tok Guru memilih penggantinya.

Nampaknya angin peralihan Menteri Besar Kelantan bertiup agak kencang sekarang. Kenyataan anak Tok Guru sendiri yang memohon supaya jangan ada mana-mana pihak yang melarang ayahnya meletak jawatan kerana sudah ‘lama dan penat’ seakan-akan memberi isyarat bahawa ‘mood’ orang ramai mahu Tok Guru menyerahkan jawatan itu kepada orang lain.

Inilah masa yang sesuai. Jangan tunggu PRU 13 dan jangan tunggu sampai Tok Guru bertambah letih dan tidak mampu lagi mengawal situasi.

Ketika ini juga imej Tok Guru sangat baik. Di kalangan orang PAS, ketegasan Tok Guru dengan isu sebelum ini yang mendorong PAS Pusat menganjurkan seminar khas meletakkan Tok Guru sebagai ‘penyelamat’ parti. Bagi orang PAS Tok Guru adalah wira.

Pada pandangan umum juga, ketegasan Tok Guru menolak penajaan menunaikan haji dan kesediaannya menamatkan perkhidmatan menantunya di PMBK, melonjakkan kewibawaan Tok Guru sebagai seorang yang menobatkan integriti dalam pentadbirannya.

Pentadbiran kerajaan Kelantan juga pada masa ini dalam suasana yang stabil berbanding kelebihan satu kerusi sahaja pada penggal yang lepas. Pasukan exco yang ada juga diyakini mampu menampung apa-apa kekurangan Ahmad Yaakob dan memantapkan kelebihan-kelebihan yang ada padanya.

Tok Guru bukan Abu Bakar as-Siddiq tetapi kesediaan Tok Guru menamakan penggantinya lebih awal boleh dikira meniru langkah khalifah Rasulullah itu.

http://bongkarsauh.blogspot.com/

Tiada ulasan: