"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Ibu keliru anak bersuami dua

KOTA BHARU: Seorang wanita yang didakwa bernikah lain ketika masih berstatus isteri orang menimbulkan keraguan dan kemusykilan ibunya sendiri.
Muliani Mahmud, 54, berkata dia keliru dengan tindakan anaknya, Shazlinda Che Ali, 35, yang dikatakan sudah berkahwin lain pada Februari lalu walaupun masih belum bercerai dengan suami pertama dikenali sebagai Hassim, 48.
Menurutnya, anaknya itu dikatakan tidak pernah bercerai dengan Hassim sebelum membuat keputusan berkahwin dengan seorang lelaki, kakitangan kerajaan di Kuala Lumpur.


“Saya kini keliru dengan status perkahwinan anak saya kerana dia tidak pernah bercerai dengan suami pertama sebelum berkahwin lain.


“Setahu saya, Hassim yang bekerja sebagai kontraktor tidak pernah menceraikan anak saya sejak perkahwinan mereka pada 2004 dan dikurniakan seorang anak perempuan berusia dua tahun,” katanya.


Katanya, anaknya itu tidak pernah merahsiakan mengenai perkahwinan kedua itu, malah turut menjemputnya menghadiri majlis perkahwinan mereka.


Bagaimanapun, menurutnya, dia enggan berbuat demikian kerana keliru dan bingung dengan tindakan anaknya itu.


“Saya tidak tahu bagaimana dia boleh berkahwin kali kedua sedangkan masih lagi bergelar isteri orang yang sah,” katanya ketika ditemui di rumahnya di Pintu Geng, di sini, semalam.


Namun, katanya, perkahwinan anaknya bersama suami kedua hanya bertahan tiga bulan apabila diceraikan dengan talak tiga di Kuala Lumpur.


Tidak cukup dengan masalah itu, Muliani berkata, dia bertambah runsing apabila hingga kini Shazlinda masih tinggal bersama bekas suaminya itu.


“Sebagai ibu, saya tidak mahu Shazlinda tersilap langkah sebaliknya perlu mengambil berat dalam hal ini kerana ia membabitkan hukum agama.

-hmetro-

Tiada ulasan: