"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Jenaka kisah pilot fanatik Anwar

SUBKY LATIF
Kisah Keptan Zahari, pilot MH370 yang dikatakan kecewa atas hukuman ke atas Anwar Ibrahim sebagai punca pesawat penumpang itu ghaib adalah satu jenaka yang tersebar luar dalam media antarabangsa.

Moral jenaka itu adalah demi memberi kesan nagatif kepada Anwar dan pilot itu sendiri.

Gara-gara fanatiknya kepada Anwar lalu dia tidak dapat menerima keputusan mahkamah memenjarakan Anwar hingga dia melakukan apa saja hingga menyebabkan pesawat yang dipandunya hilang sekonyong-konyong.

Dia mungkin trauma, mungkin hilang fikiran atau gila, dan mungkin juga diserang sakit jantung, boleh mengancam keselamatan pesawat dan jiwa penumpang dan sekalian anak kapal.

Antara pengikut Anwar yang cuba digambarkan ialah ada orang yang macam ini yang boleh buat apa saja dan orang Anwar ini boleh menggemparkan dunia.

Antara penyokong Anwar itu memang ada yang fanatik seperti juga penyokong Mahathir dan penyokong Najib. Penyokongnya yang lain itu tidak pula sampai tidak dapat mengawal perasaan. Tidak penyokong di kalangan pemandu teksi lampu trafik dan melanggar pokok atau tiada pemandu lori memandu laju hingga melanggar kenderaan lain dan masuk gaung.

Kapten kapal terbang penumpang biasanya telah diuji mental dan fisikalnya. Tidak mudah panik dan dicabar. Cukup ketahanan dan kesabarannya. Tinggi disiplin dan tanggungjawabnya. Payah untuk memikirkan mungkin seorang seperti boleh jadi begitu sekalipun dia fanatik Anwar.

Tetapi tidak pula mustahil ada pemain boleh yang dipercayai sihat, tumbang dan mati ketika bermain. Ada orang segar sekonyong-konyong sakit jantung ketika menonton Muhammad Ali kalah tinju di TV. Tidak mustahil pilot itu boleh trauma atau gila kerana keputusan hakim itu.

Hang Jebat dulu mengamuk dan derhaka kerana tidak dapat terima hukuman yang dikenakan kepada Hang Tuah. Walaupun orang kutuk Hang Jebat tapi ada yang marah pada Raja kerana tak usul periksa menjatuhkan hukum dan ramai yang salahkan Temenggung kerana memfitnah Hang Tuah.

Jika betul keptan itu fanatik dan boleh gila dengan hukuman yang dipertikai itu, apakah kita boleh salahkan orang yang tiba-tiba gila bertindak menghilangkan pesawat dan semua muatannya?

Apakah kita mesti marah kepada orang fanatik saja atau kita boleh pulangkah kepada hakim yang buat keputusan menyebabkan keptan itu gila atau diserang sakit jantung?

Bolehkah hakim dan mahkamah berpuas hati membuat hukuman yang tidak popular yang boleh mengakibatkan pesawat penumpang hilang dan dunia jadi haru biru?

Orang kata, orang politik memang gila dan gila kuasa, sanggup bunuh dan buat apa saja asal dapat kuasa dan kekalkan kuasa termasuk memahkamahkan Anwar. Pendakwa memang kerjanya mahu menang bicara kerana malu besar kalau kalah.

Maka sekarang semua orang jahat dan ada kelemahannya termasuk yang mendakwa dan yang didakwa. Maka keadilan itu dipercayakan kepada mahkamah dan hakim. Justeru mereka dihormati dengan Yang Arif.

Hukum atas Anwar sudah dibuat. Adakah hakim betul? Atau tidak betul? Ia dipertikai. Yang pertikai itu pun bukan tidak boleh dipertikai pula. Tetapi keputusan hakim itu dikatakan telah menyebabkan kapten gila.

Maka boleh hakim terlepas tanggungjawab atas kapal terbang hilang itu, kerana puncanya ada pilot tidak dapat terima keputusan itu dan berlakulah apa yang berlaku. Bolehkah hakim seronok dengan keputusannya dan boleh tidur mengenangkan sekalian keluarga penumpang tidak tidur-tidur kerana bimbangkan nasib penumpang dan anak kapal.

Tiada ulasan: