"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

MH370: Pencarian beralih selepas petunjuk berwibawa

KUALA LUMPUR: Kawasan pencarian bagi pesawat Malaysia Airlines (MAS) MH370 yang hilang beralih ke kawasan 1,100 kilometer timur laut berdasarkan nasihat terbaharu yang dikemukakan pasukan penyiasat antarabangsa di Malaysia.

Pihak Berkuaasa Keselamatan Maritim Australia (AMSA) berkata Biro Keselamatan Pengangkutan Australia (ATSB), agensi siasatan Australia telah memeriksa nasihat itu dan menetapkan ia adalah petunjuk paling kredibel yang serpihan mungkin dapat dikesan.

"Kawasan pencarian baharu ialah 319,000 kilometer persegi dan sekitar 1,850 kilometer barat Perth.

"Maklumat baharu ini berdasarkan analisis berterusan data radar antara Laut China Selatan dan Selat Melaka sebelum hubungan radar terputus," katanya dalam satu kenyataan.

AMSA berkata analisis juga menunjukkan persawat terbang lebih laju daripada yang dianggarakan sebelum ini, menyebabkan pertambahan penggunaan minyak dan mengurangkan kemungkinan jarak pesawat terbang ke selatan ke dalam Lautan Hindi.

"ATSB menasihati kemungkinan laluan pesawat menjadi perkara yang perlu diperhalusi lagi kerana pasukan penyiasat antarabangsa menyokong pencarian meneruskan analisis mereka," katanya.

Ia berkata Pertubuhan Perisikan-Geospatial Australia menumpukan semula satelit untuk merakam kawasan baharu.

AMSA berkata keadaan cuaca telah bertambah baik dan 10 pesawat ditugaskan untuk pencarian hari ini, termasuk dua pesawat P3 Orion Tentera Udara Diraja Australia (RAAF), sebuah pesawat pengawal pantai Jepun, sebuah pesawat P3 Orion Jepun, sebuah pesawat P3 Orion Republik Korea dan sebuah C130 Hercules Republik Korea.

Termasuk juga sebuah pesawat P3 Orion Tentera Udara Diraja New Zealand (RNZAF), Ilyushin IL-76 tentera China, sebuah pesawat P8 Poseidon tentera Laut Amerika Syarikat dan sebuah pesawat awam yang bertindak sebagai penyampai komunikasi, katanya.

"Tambahan pesawat P3 Orion RAAF diletak dalam keadaan bersiap siaga di Pearce (Australia) untuk menyisat sebarang penemuan.

Kini terdapat enam kapal di kawasan pencarian baharu termasuk HMAS Success dan lima kapal China," kata kenyataan itu. 
-Bernama-

Tiada ulasan: