"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

4 cadang kritik terbuka buat Amanah

Syahir Nujaba’
Pelancaran sebuah parti baharu yang dikenali sebagai Parti Amanah Negara (Amanah) baru-baru ini, cukup meriah. Dengan dewan yang luas, pentas ala-ala peragaan busana, kehadiran penyokong dan pemerhati melimpah hingga ke luar.

Ini permulaan yang baik bagi sebuah parti yang baru bertapak dan bakal menghadapi pilihan raya dalam tempoh lebih kurang 2 tahun dari sekarang. Dalam keasyikan merayakan pencapaian yang gilang-gemilang ini, sikap berhati-hati perlu terus diambil perhatian, agar usaha yang digembleng, tidak berakhir sekelip mata.

Meskipun kita sedia maklum, pimpinan Amanah terdiri daripada tokoh yang sangat berpengalaman. Namun, cadangan terbuka ini diharapkan, jika tidak pun menyantuni pimpinan yang sudah sedia hebat, sekurang-kurangnya ia mampu memberi buah fikiran dan refleksi kepada penyokongnya.

Pertama, memperkukuhkan akar umbi. Kita sedia maklum, undi bukan sesuatu yang boleh kita lobi. Undi, datang daripada sejumlah kepala yang tidak mampu kita kemudi. Dan dalam banyak-banyak kelompok pengundi, pemuda adalah yang tertinggi. Sejumlah kelompok pemuda ini, pendedahan politik yang mereka dapat adalah di peringkat universiti.

Amanah yang juga menampilkan konsep jemaah Islam, pastinya sedar setiap jemaah Islam di peringkat nasional, sudah pun mempunyai organisasi tajaannya yang tersendiri di peringkat kampus. Amanah pula bagaimana? Dengan terkumpulnya sejumlah penyokong muda yang masih ternanti-nanti prospek perjuangan, eloklah Amanah bersegera mengukuhkan akar umbi di peringkat kampus.

Kedua, berhenti mencari publisiti. Cukuplah dengan poster memetik kata-kata tokoh masyarakat, kemudian memperagakannya seakan-akan mereka menjadi ahli Amanah. Ia kelihatan sangat murah! Beberapa rungutan dilakukan tokoh terbabit. Dan apabila mereka membuat penafian terbuka, ia seolah-olah menggambarkan Amanah sangat-sangat kemaruk dan terdesak terhadap perhatian dan sokongan ramai. Tidak salah mengambil petikan kata-kata yang selari dengan roh perjuangan Amanah. Cuma pastikan corak dan penampilan poster tersebut tidak mengundang kontroversi. Binalah kualiti, yang lainnya, biar mereka datang sendiri.

Ketiga, lebih teliti soal penampilan parti. Keputusan Amanah, untuk tidak menggunakan kalimah Arab dalam membuat penampilan dari sudut jawatan, keputusan yang sangat bernas. Hal ini sangat menyantuni permasalahan dunia Melayu yang sangat taksub dengan perkataan Arab. Mereka melihat perkataan Arab sebagai keramat. Untuk itu, perkataan jemaah perlu ditukar kepada organisasi, ulama perlu ditukar kepada sarjana, mursyidul am perlu ditukar kepada penasihat am, dan lain-lain lagi. Ini sekurang-kurangnya dapat membendung budaya taksub yang sedikit sebanyak berpunca daripada kepercayaan keramat bahasa Arab. Bagaimanapun, pemilihan logo parti amat mengecewakan. Ya, memang benar, kita boleh bagi 1001 alasan untuk menggambarkan ia bukan isu besar. Namun kita perlu sedar, audiens kita pelbagai.

Dan sebahagian mereka menganggap ini kualiti pengurusan yang lemah. Bagaimana pemilihan logo yang diadakan pertandingan, tidak diteliti dengan baik? Kita sudah ada pelbagai isu mengenai logo ini, termasuk logo Jakim dan logo kemerdekaan. Tidak cukupkah itu sebagai pengajaran?

Keempat, sedar diri. Sentiasalah berada dalam kesedaran, parti ini datang daripada rakyat, dan kepada rakyat jua ia akan dipulangkan khidmat. Membentuk sebuah parti yang berkonsep jemaah sesuatu yang perlu dipertimbangkan secara mendalam. Kerana konsep jemaah inilah, sebahagian besar aktivis Islam masih gagal untuk menerima parti politik Islam yang baru ini. Isu walak, baiah, rahim tarbiah, siapa lebih lama bertapak; ini semua masalah yang lahir apabila parti politik membawa konsep jemaah. Padahal, dalam sains politik, parti-parti ini sepatutnya menjadi tapak dan platform dalam memenuhi tuntutan fitrah jemaah dalam Malaysia yang ingin memberi sumbangan terhadap politik tanah air.

Amanah perlu sedar, kepelbagaian jemaah dalam negara ini bersifat saling melengkapi. Semangat perjuangan politik yang terdapat dalam keanggotaan jemaah lain, seharusnya tidak boleh dinafikan sebuah parti politik yang datang daripada denyut rintihan rakyat.

Amanah perlu ke depan dalam membentuk iklim politik yang baru. Perlu lebih laju dan pantas daripada PKR, dan DAP yang saban hari merekrut cendekiawan dan tokoh masyarakat. Amanah harapan sejumlah jemaah gerakan Islam yang bertapak di Malaysia. Ini adalah bidang keberhasilan utama Amanah. Kenapa tidak Amanah membuka lembaran baharu, di mana semua penggerak jemaah boleh terus aktif dengan tarbiah jemaah masing-masing dan gunakan Amanah sebagai platform bebas untuk berpolitik?

Tidak salah sekiranya Amanah hendak membina manhaj tarbiah yang tersendiri. Namun untuk kelompok yang sudah pun memiliki manhaj tarbiah masing-masing, biarkan mereka dengan keanggotaan terhadap jemaah masing-masing. Alu salafi bersuara dalam Amanah, mengalu-alukan Abim bersuara dalam Amanah, Ikram bersuara dalam Amanah, tabligh bersuara dalam Amanah. Galak mereka bekerja keras membangunkan Amanah.

Siapa yang lebih kerja, mereka yang akan lebih mendominasi. Tiada istilah hijack, menyelinap membuat pakatan. Tanggapi perbezaan suara ini dengan sangka baik, ia suara rakyat yang bersaing dengan sihat. Jika ini dapat direalisasikan oleh Amanah, tidak hairan suatu hari nanti, Amanah akan mendominasi Pakatan.

Amanah, masih terlalu banyak cabaran untuk diperhatikan. Teruskan berjalan.
-malaysianinsider-

Tiada ulasan: