"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Mat Sabu: Najib dalam dilema untuk bubar Parlimen

Faiz Zainudin 
SHAH ALAM: Mohamad Sabu berkata Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak masih dalam dilema untuk mencari tarikh pembubaran Parlimen tahun depan.

Presiden Amanah itu berkata jangkaan itu dibuat berdasarkan pada keadaan ekonomi global yang tidak menentu pada 2017, terutamanya permintaan dagangan yang lembap daripada rakan dagang terbesar iaitu China.

“Andainya ramalan buruk ekonomi ini menjadi realiti seawal tahun depan, Najib akan membatalkan cita-citanya untuk ‘penyerang hendap’ pembangkang.

“Maka cita-cita Najib untuk membubarkan Parlimen dalam suku pertama iaitu sebelum Mei 2017 hanya menjadi omongan kosong beliau saja.

“Melambatkan pilihan raya pula ada risiko tersendiri yang tidak kurang mengancam survivalnya,” katanya ketika berucap merasmikan Konvensyen Amanah di Pusat Konvensyen Shah Alam hari ini.

Pada pembentangan Bajet 2017 terdapat banyak spekulasi ia akan menjadi belanjawan pilihan raya yang dijangka diadakan selewat-lewatnya Jun 2018.

Mohamad atau Mat Sabu berkata pengumuman Bajet 2017 yang diumumkan perdana menteri itu tidak mampu menarik sokongan rakyat untuk memberi undi kepada BN pada pilihan raya akan datang.

“Segala suntikan ‘rasa sedap’ atau ‘feel good factor’ yang Najib cuba berikan untuk semua pengundi dalam ‘belanjawan muruku’ baru-baru ini hanya sekadar pengalas perut.

“Tetapi bila kos sara hidup menggigit akibat GST dan penarikan pelbagai subsidi, mereka akan teringat muruku atau gula-gula ini akan segera dilupakan apabila situasi bertambah berat,” katanya.

Tiada ulasan: