"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Akibat pemimpin tak peduli rakyat: Pas cawangan Kampung Laut bubar, ahli keluar parti

MALAYSIA DATELINE
Pas Cawangan Kampung Laut, Tumpat yang terletak dalam kawasan Menteri Besar Datuk Ahmad Yakob dibubarkan dan diganti dengan cawangan Pari Amanah Negara (Amanah).

Pengerusi Amanah Kelantan Datuk Wan Abdul Rahim Wan Abdullah berkata cawangan Pas tersebut dibubarkan kerana akar umbi hilang kepercayaan kepada parti Islam itu.

Menurut beliau kepada FMT, ketua cawangan Nordin Adam dan ahli jawatankuasanya bersepakat untuk membubarkan cawangan dan mengumumkan keluar parti.

“Semalam (kelmarin) Nordin Aman umum keluar Pas dan membubarkan cawangan dan menggantikannya dengan cawangan Amanah Kampung Laut,” katanya seperti dipetik FMT.

“Pas cawangan tersebut telah lumpuh sebab semua AJK keluar parti dan menyertai Amanah. Keputusan dibuat hasil daripada usul tergempar yang dibawa pemuda kawasan tersebut menerusi mesyuarat agungnya dan semua bersetuju untuk bubar," katanya.

Pas Kampung Laut antara cawangan parti Islam tertua di Dun Pasir Pekan, Tumpat, ditubuhkan lebih 60 tahun lalu. Menurut Wan Rahim, Nordin menyerahkan 50 borang keahlian kepada pimpinan Amanah Kelantan pada suatu ceramah di situ malam tadi.

“Mereka kecewa dengan sikap Adun Pasir Pekan. Pelbagai aduan dibuat Pas kawasan terbabit untuk menyelesaikan masalah rakyat melibatkan isu kampung warisan tetapi tidak dilayan,” kata Wan Rahim.

Setiausaha Akhbar Menteri Besar Datuk Mohd Asri Mat Daud bagaimanapun menepis perkembangan ini sebagai kejadian yang dibesar-besarkan.

Katanya, Pas kawasan tidak lumpuh dan pengumuman Nordin itu bukan keputusan rasmi Pas cawangan kerana dibuat secara individu.

“Dalam perlembagaan Pas, walaupun ketua cawangan yang bubar ia tidak menggambarkan semua AJK dan ahli cawangan keluar parti menyertai Amanah.

“Walaupun dia istihar Pas dibubarkan dia tidak melumpuhkan Pas cawangan tersebut…kerana tidak semua ahli setuju dengan tindakan itu.

“Malah dalam perlembangaan parti, mana-mana ketua cawangan yang dihentikan atau dibubarkan dia hendak diganti oleh timbalan,” katanya kepada FMT.

Katanya, Pas kawasan akan mengesahkan perkara tersebut dan menyelesaikan isu berbangkit secepat mungkin.

Tiada ulasan: