"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Kecoh di Tumpat bantah gugur calon, penyokong serah memo, tutup markas Pas

ZIKRI ABDULLAH

Syafei (kiri) menyerahkan memorandum kepada Datuk Ahmad Yakub.

Keputusan Pas tidak memberi ruang kepada Mohd Zaki Ibrahim bertanding semula pada pilihan raya umum ke-14 (PRU14) menyebabkan 200 penyokongnya menyampaikan memorandum bersolidariti dengan beliau kepada Menteri Besar.

Ada juga penyokong yang lari meninggalkan parti itu sambil membuang papan tanda pada markas mereka.

Pengerusi Pergerakan Prihatin Rakyat Kelaboran, Mohd Syafie Abdullah berkata, memorandum itu sebagai tanda sokongan padu kepada Mohd Zaki yang layak diletakkan sebagai calon Dun Kelaboran pada PRU14 ini.

“Saya telah menyerahkan memorandum itu kepada Menteri Besar pada jam 4.05 petang semalam bersama kira-kira 200 orang penyokong Mohd Zaki,” kata Syafie seperti dilaporkan Sinar Harian.

BUANG POSTER

Keratan dari satu video yang disebarkan… petugas Pas membuang papan tanda markas.

Di Unit Peti Undi Tanjung Kuala, Kelaboran, sekumpulan petugas Pas telah membuang penanda markas itu sambil menjerit “Allahu Akbar”.

Video mengenainya kini tersebar merata-rata dalam laman sosial.

Menurut sumber di sana, ramai petugas parti mula meletakkan jawatan ekoran apa yang berlaku.

Sebelum itu Pesuruhjaya Pas Kelantan, Datuk Ahmad Yakob berkata, keputusan itu dimaklumkan oleh Pas Pusat nama beliau antara yang direhatkan.

“Mohd Zaki antara senarai nama yang direhatkan dalam PRU14 ini, beliau bukan digugurkan tetapi direhatkan…dan apa yang dilakukan untuk kebaikan beliau.

Zaki dikatakan orang Husam dan digugurkan dari menjadi calon.

“Keputusan dibuat oleh jemaah dan saya perlu akur dengan keputusan itu,” katanya.

Tindakan ‘merehatkan’ Zaki itu menimbulkan kemaran kerana beliau masih muda dan penuh tenaga berbanding pimpinan parti sendiri.

Mohd Zaki Ibrahim, sejak muncul parti AMANAH dikaitkan dengan kumpulan pimpinan Pas yang cenderung kepada parti baharu itu dan digelar harumanis.

Nama beliau juga dikaitkan dengan kumpulan 10 Adun yang dikatakan akan bersama Husam Musa semasa bekas tokoh Pas itu menyertai AMANAH lebih setahun lalu.

Beliau bagaimanapun menafikan khabar angin seperti itu dan menyatakan tetap istiqamah dengan Pas.

Tiada ulasan: