"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

PAS atau Amanah? Nasib Syed Azman masih jadi teka-teki di Terengganu

Faiz Zainudin  
Amanah juga terbuka mencalonkan Adun Batu Burok itu, di sebalik spekulasi beliau akan digugurkan oleh PAS walaupun masih ahli.

Syed Azman dilihat rapat dengan pemimpin Amanah, walaupun masih kekal sebagai ahli PAS. 

KUALA TERENGGANU: Nasib pemimpin PAS Terengganu Syed Azman Syed Ahmad Nawawi masih kabur pada pilihan raya akan datang, sementara parti itu belum lagi mengesahkan Adun Batu Burok itu akan dipilih sebagai calon.

Parti itu masih enggan mengesahkan sama ada Syed Azman dicalonkan atau digugurkan.

Wakil rakyat itu dilihat mesra Pakatan Harapan (PH) kerana beberapa kali berkongsi pentas ceramah gabungan pembangkang yang disertai bekas pemimpin PAS yang tewas pada pemilihan Muktamar 2015 di Kuala Selangor.

Yang Dipertua PAS Kuala Terengganu, Wan Sukairi Wan Abdullah ketika ditanya mengenai kedudukan Syed Azman meminta menunggu sehingga 19 April, apabila PAS mengumumkan senarai penuh calon yang akan bertanding di seluruh Malaysia.

“Setakat saya tahu beliau belum keluar PAS, jadi kita tunggu apa keputusan pimpinan akan umum nanti sama beliau tercalon atau tidak.

“Soal tercalon atau tidak, tidak timbul sebab sekarang ini tanggungjawab ahli PAS, beliau kena sokong PAS, bila kita masuk PAS kita kena sokong PAS,” katanya kepada FMT.

Syed Azman merupakan Adun Batu Burok selama 2 penggal sejak 2008.

Beliau juga pernah memenangi kerusi Parlimen Kuala Terengganu pada 1999 dengan majoriti 14,448 undi menewaskan Datuk Abdul Manan Othman dari BN dan tewas 2004.

Batu Burok merupakan kubu kuat PAS, yang tidak pernah tewas di sini sejak 1990.

Syed Azman merupakan bekas pemimpin PAS Pusat ketika Presiden Amanah, Mohamad Sabu menjadi timbalan presiden bagi sesi 2013-2015.

Beliau cukup aktif dalam menghubungkan PAS dengan pemimpin antarabangsa termasuk mengiringan Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi ke luar negara.

Bakal ke Amanah?

Sementara itu, Pengerusi Pakatan Harapan Terengganu, Datuk Raja Kamarul Bahrin Shah tanpa berselindung menyatakan pihaknya terbuka untuk mencalonkan Syed Azman jika wakil rakyat PAS itu meninggalkan parti.

“Kita memang sentiasa berhubung rapat dengan Syed Azman, kita sama-sama dalam PAS dulu. Memang kita ada juga beritahu beliau boleh bersama dengan kita kalau buat keputusan tidak mahu bersama PAS.

“Kita harap beliau bersama kita, tapi setakat ini tidak ada kata putus lagi dari beliau,” katanya kepada FMT.

Kamarul yang juga ahli Parlimen Kuala Terengganu, turut memaklumkan Syed Azman akan membuat pengumuman rasmi tentang hala tuju politiknya dalam masa terdekat.

“Setahu saya program PAS juga beliau tak terlibat lama dah,” katanya.

Tiada ulasan: